بهینه سازی با استفاده از بازیابی حرارت اتلافی در صنعت

   در صنعت بوفور می توان دستگاه های حرارتی را مشاهده کرد. دستگاه هایی که تولید حرارت دارند و دستگاه هایی که مصرف کننده حرارت هستند. از آنجایی که ماهیت حرارت به گونه ای است که در اثر اختلاف دما منتقل می شود، در صنایع اتلاف حرارت زیادی از تجهیزات حرارتی وجود دارد. یکی از محل های عمده اتلاف حرارت دود خروجی از دودکش هاست.

   فرآیند بازیابی حرارت به فرآیندی گفته می شود که در آن بتوان حرارت اتلافی تجهیزات را به هر نحوی جذب نموده و مجدد مورد استفاده قرار داد. این عمل با استفاده از تجهیزات کمکی از جمله مبدل ها امکان پذیر است. امروزه بازیافت حرارت اهمیت بسیاری در صنعت دارد چرا که هزینه های انرژی را به شدت کاهش داده و راندمان را افزایش می دهد.

   با توجه به اهمیت به سزای بازیابی حرارت در تجهیزات حرارتی در صنعت امروز شناخت پتانسیل های بازیابی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. در این مطلب برخی از نکته ها، پتانسیل ها و روش های ممکن برای بازیابی انرژی ذکر شده است تا به توان به کمک آن ها تا حد امکان مصرف انرژی را کاهش داد. این موارد عبارتند از:

1. حرارت اتلافی از دود های خروجی از دودکش ها، آب خنک کن موتورها، دود خروجی از موتورها، بخار اتلافی با فشار پایین، بخار خروجی از آون های خشک کن، خروجی بویلر و ... را توسط روش ها و تجهیزات مختلف بازیابی نمایید.

2. حرارت اتلافی از گازهای خروجی زباله سوزها قابلیت بازیابی دارند.

3. از حرارت اتلافی می توان برای پیش گرمایش سوخت، آب تغذیه بویلر، هوای گرم مصرفی و ... استفاده نمود.

4. از حرارت اتلافی از چیلرها می توان برای پیش گرمایش آب گرم استفاده نمود.

5. پمپ های حرارتی یکی از روش های مناسب برای بازیابی حرارت می باشند.

6. سیستم های سرمایش جذبی در ژنراتور خود نیاز به حرارت دارند. می توان در آن ها از حرارت های اتلافی استفاده نمود.

7. از چرخ های طیار حرارتی، سیستم های دورانی، سیستم های لوله حرارتی و مبدل های هوا به هوا استفاده نمایید.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: بازیابی حرارت و کاهش تلفات انرژی