ساخت الکترود گرافنی برای افزایش کارایی پیل خورشید

   پیل خورشیدی نیمه شفاف ساخته شده از الکترود گرافنی، توسط جمعی از محققین هنگ کنگی کارایی بسیار بالایی دارد و می تواند در ساخت پنجره‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
   از مهمترین چالش های پیش روی محققان در بخش انرژی خورشیدی نحوه جذب و ذخیره سازی این منبع عظیم، بی پایان و ارزان انرژی است لذا در صدد هستند با کمترین هزینه پیل‌های خورشیدی نیمه شفاف یا شفافی جهت تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریسته تولید کنند. این نسل جدید از پیل ها بایستی بتواند جایگزین پیل‌های خورشیدی سیلیکونی گران قیمت شوند.
    در این پیل در صورت استفاده از الکترود اکسید قلع تقویت شده با فلئور یا الکترود گرافن می توان کارایی تبدیل انرژی را به 12 درصد رساند که این عدد در نوع نیمه شفاف رایج خود تنها 7 درصد است. این فناوری همچنین هزینه تولید انرژی را به نیم دلار هنگ کنگ در هر وات رسانده که نسبت به پیل‌های رایج 50 درصد کاهش یافته است.
   نسل اول پیل‌های خورشیدی، از جنس سیلیکون بودند که پایداری بالا و کارایی مطلوبی داشتند، اما به شدت مات و گران قیمت بودند. نسل دوم این پیل‌ها، لایه نازک بودند که وزن بسیار کمی داشتند و از انعطاف‌پذیری بالایی نیز برخوردار بودند. با این حال ساختار این پیل‌ها بسیار پیچیده بوده و برای تولید آن‌ها نیاز به دمای بالا نیز بود.
   در ساخت نسل سوم، محققان به دنبال ساخت پیل‌های ساده و ارزان هستند و به دلیل شفافیت بالای گرافن و برخورداری از هدایت الکتریکی زیاد گزینه مناسبی برای ساخت پیل خورشیدی شفاف می باشد و سبب شده تا از این پیل خورشیدی در ساخت پنجره ساختمان‌ها استفاده نمایند.
  این گروه تحقیقاتی، گرافن را روی سطح نوعی پلیمر قرار داده و در نهایت، الکترود لایه نازکی برای پیل خورشیدی ساختند. محققان برای ساخت الکترود گرافنی از روش لایه‌نشانی فاز بخار استفاده کرده و لایه گرافنی را روی سطح فوقانی پیل الکترود ایجاد کردند.

اطلاعات تکميلي

  • منبع: سینا پرس
  • حوزه کاربرد: ساخت الکترود گرافنی برای افزایش کارایی پیل خورشید
  • سازمانهاي وابسته: دپارتمان فیزیک کاربردی دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ کنگ