انواع مبدل های حرارتی در یک نگاه

 

تمام مبدل های حرارتی حرارت را از یک سیال به سیال دیگر منتقل می کنند. اما نحوه عملکرد مبدل های حرارتی متفاوت است. مبدلهای حرارتی پوسته-لوله، مبدل صفحه ای و مبدل دو لوله ای از متداولترین انواع مبدل های حرارتی هستند.

 

   در مبدل های حرارتی پوسته-لوله، یکی از سیال ها درون مجوعه لوله های فولادی جریان یافته در حالی که سیال دوم از درون مخزن مبدل (پوسته) و از روی لوله ها عبور می کند. پوسته و لوله ها کاملا آب بند هستند و سیال ها به سمت یکدیگر نفوذی ندارند.

Untitled0.gif

 

   مبدل های صفحه ای معمولاً دارای صفحات بسیار نازک فلزی هستند که فین نامیده می شوند.فین ها دارای سطح مقطع زیادی هستند که این باعث می شود تا انتقال حرارت بیشتر و سریعتر صورت گیرد.

Untitled00.gif

Plate-fin heat exchanger

   مبدل های حرارتی دو لوله ای نیز از دو لوله هم محور و با قطرهای مختلف تشکیل شده اند. یکی از سیال ها درون لوله داخلی و سیال دیگر درون لوله بزرگتر و اطراف لوله کوچکتر در جریان است. معمولا برای جلوگیری از اتلاف حرارت زیاد و افزایش راندمان، سیال گرمتر درلوله داخلی جریان دارد.

Untitled000.gif

 

   علاوه بر این مبدلهای حرارتی را از نظر نوع جریان نیز می توان دسته بندی نمود. این دسته بندی شامل جریان موافق (همسو)، جریان مخالف (ناهمسو) و جریان عرضی می باشد. در مبدل های جریان همسو هر دو سیال به موازات یکدیگر و از یک سمت وارد و از سمت دیگر خارج می شوند. به عبارتی جهت حرکت هر دو سیال یکسان است.

Untitled0000.gif

 

اما در مبدل های حرارتی جریان مخالف جهت حرکت سیال ها بر خلاف یکدیگر بوده و قرینه یکدیگر می باشند.

Untitled00000.gif 

در مبدلهای جریان عرضی ها نیز دو سیال با زاویه نسبت به یکدیگر جریان دارند. معمولا این زاویه 90 درجه می باشد.

Untitled000000.gif

 

Untitled0000000.gif 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: انواع مبدلهای حرارتی