بالاست الکترونیکی چیست ؟

بالاست وسیله‌ای الکترونیکی است که ما بین لامپ فلورسنت لوله‌ای و برق ورودی شهر قرار می‌گیرد. همگام با فن اوری روز دنیا و در راستای بهینه سازی مصرف برق و اصلاح الگوی مصرف  و با توجه به میزان قابل توجه استفاده از لامپ های فلورسنت (مهتابی) در سازمانها، ادارات و ساختمان ها که حجم عمده ای از مصرف را تشکیل می دهد و مشکلات و مضرات این نوع روشنایی که معمولا با استفاده از چک های القایی و استارتر انجام می شود، برآن شدیم تا با رفع این مشکلات گامی در جهت استفاده بهتر از انرژی الکتریکی و صرفه جویی در منابع مالی کشور برداریم.

نسل قدیم بالاست( چک و استارتر)

در ابتدا به توضیح مختصری در مورد نسل اولیه بالاست هایی که به عنوان راه انداز برای روشن نمودن لامپ فلورسنت مورد استفاده قرار می گرفتند می پردازیم .چک و استارتر(بالاست های مغناطیسی) در مدار مهتابی نصب می شوند وجود دارد.استارتر خود سبب می شود که مهتابی در ابتدای روشن شدن با چشمک زدن همراه باشد .ساختار داخلی این چک از یک سیم که به دور هسته ای آهنی پیچیده شده تشکیل می شود .در چک حدود 30 درصد از انرژی مصرفی صرف گرمای حاصل از مقاومت سیم شده است به همین دلیل مقدار توان مصرفی که یک چک القایی برای روشن کردن یک لامپ 40 وات نیاز دارد حدودا 54 وات و حتی در بعضی موارد بیشتر می باشد .

مصرف برق بالا، کاهش راندامان نوری لامپ، سوسو زدن نور لامپ با فرکانس دو برابر برق شهر ( این اثر بطور مستقیم قابل مشاهده نیست ولی در هنگام مطالعه و طولانی مدت خستگی عصبی و چشم را به همراه دارد.)، ایجاد حرارت صدا و لرزش از جمله نواقص بالاست مقباطیسی می باشد.

به علت نواقص بالا ، امروزه استفاده از بالاست های مغناطیسی در کشور های پیشرفته منسوخ شده است.  

 

نسل جدید بالاست

بالاست الکترونیکی دیجیتال دارای یک برد الکترونیکی مجهز به آی سی می باشد فرکانس کاری آن در حدود 1000 برابر بالاست مغناطیسی(چک) بوده و از آنجایی که نیازی به استارتر ندارد بصورت آنی و بدون چشمک زدن روشن می گردد . بالاست دیجیتال دارای سیم پیچ نبوده و در نتیجه میزان اتلاف انرژی آن نزدیک به صفر می باشد . به علت سیستم پیش گرمایش میزان کلیدخوری آن بشدت افزایش یافته و به همین دلیل استفاده از بالاست در کنار سنسورهای هوشمند توجیه پذیر می باشد .

از جمله پارامترهایی که باعث شده بالاست الکترونیکی متمایز باشد سیستم تغییر نور هوشمند است. یک حسگر نور (فتوسل) به بالاست متصل می گردد آی سی، برنامه ریزی شده و در صورتی که بالاست در اتاقی نصب شود که نور آن اتاق به عنوان مثال در طول روز، نیمی از نور مورد نیاز خود را از طریق پنجره تامین کند، حسگر نور محیط را می سنجد و نور مهتابی فلورسنت را بصورت هوشمند با نور محیط تنظیم می نماید تا در واقع 50 درصد نور باقی مانده برای کاربر تامین گردد .

کاهش 25% تا 40% مصرف برق، استفاده از حداکثر راندمان نوری لامپ، نور پر و یکنواخت لامپ بدون سوسو زدن، بدون صدا، لرزش و حرارت از جمله مزایای بالاست های الکترونیکی می باشد.
                          

 

 

 

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: بالاست الکترونیکی