روش کار برج تلفیقی خورشیدی - بادی

   به علت افزایش درخواست انرژی الکتریکی، زمین به تدریج به سمت یک بحران جدی برق حرکت می‌کند. مهندسان در حال تلاش برای پیدا کردن گزینه‌های مختلفی برای تولید برق هستند. یک راه حل بالقوه در صحرای آریزونا در حال شکل گیری است که به برج انرژی خورشیدی بادی (Solar Wind Energy Tower) شناخته می‌شود. این برج اولین تکنولوژی انرژی تجدید‌ پذیر تلفیقی خورشیدی و بادی (hybrid solar-wind renewable energy) در بازار است.

   این برج می‌تواند به یکی از عجایب جهان مدرن تبدیل شود، به صورتی که در شرایط پیک، این برج 1250 مگاوات برق تولید می‌کند. این توان خروجی تقریباً با توان تولیدی توربین‌های بادی (wind turbines) که در زمینی به وسعت 100 هزار هکتار گسترده شده‌اند، معادل است. همچنین با در نظر گرفتن حدود اندازه نیروگاه‌های موجود در ایران، این توان تقریباً با سه بلوک نیروگاه سیکل ترکیبی معمولی و یا 8 توربین گاز برابر خواهد بود.

روش کار برج تلفیقی خورشیدی - بادی

   برج مکشی خورشیدی updraft power به وسیله اختلاف دانسیته بین هوای داخل برج که به وسیله تابش خورشید گرم شده و هوای خارج، یک جریان باد ایجاد می‌شود و توربین‌های موجود در برج به چرخش در می‌آیند. برج مکشی خورشیدی از جریان بالاکش (updraft) باد استفاده می‌کند، در حالی که برج تلفیقی خورشیدی - بادی از جریان پایین‌کش (downdraft) سود می‌برد. برج تلفیقی خورشیدی - بادی پایین‌کش (hybrid solar-wind downdraft tower) به وسیله اسپری آب در بالای برج کار می‌کند که این کار باعث سنگین شدن هوا و در نتیجه ایجاد یک باد طبیعی قدرتمند به سمت پایین می‌شود. این باد با توربین‌های درون برج برخورد می‌کند و باعث می‌شود 120 توربین با سرعت قابل توجهی به چرخش در آیند و ژنراتور را برای تولید مقادیر زیاد برق به چرخش در آورند.

   ایده اصلی این سیستم پایین‌کش (downdraft) که از چند دهه قبل وجود داشته است این است که ابتدا آب به بالا پمپ می‌شود و در آن‌جا به صورت مه ریز اسپری می‌شود. در اثر اسپری آب، هوای درون برج خنک می‌شود و این هوای خنک شده در اثر اختلاف دانسیته با هوای گرم خارج به پایین حرکت می‌کند. آب در پایین برج جمع‌آوری می‌شود و دوباره به بالا پمپ می‌شود تا سیکل از سر گرفته شود.

   عملی شدن این پروژه نیاز به زمان بیش‌تری برای برطرف کردن مشکلات آن از جمله مشکلات ساخت برج با ارتفاع زیاد دارد. البته زمانی که این طرح عملی شود، توان رقابت با تمام انواع انرژی تجدید پذیر(renewable energy و حتی انرژی‌های فسیلی را خواهد داشت.

ویژگی‌های برج انرژی خورشیدی - بادی

  • حدود نیم مایل یا 800 متر ارتفاع دارد که از برج آزادی نیویورک بلندتر می‌شود.
  • بهترین قسمت این است که این نیروگاه هیچ محدودیت عملیاتی در شرایط زمانی و آب و هوایی ندارد و می‌تواند به صورت پیوسته و شبانه روزی کار کند.
  • عملاً هیچ رد پای کربنی، مصرف سوخت و یا تولید پسماند ندارد.

Solar-Wind-Energy-Tower-2_copy.jpg

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: استفاده همزمان از انرژی خورشیدی و بادی به منظور تولید برق