خصوصیات چیلرهای جذبی تک اثره (سینگل افکت)

   چیلرهای جذبی تک اثره قدیمی ترین و اولین نسل چیلرهای جذبی در دنیا می باشند که کمترین بازدهی را در قیاس با سایر انواع چیلرهای جذبی دارا می باشند. پارامتر ضریب عملکرد (COP) در دستگاه های برودتی از جمله چیلرهای جذبی بیانگر میزان بازدهی دستگاه می باشد. هرچه COP بیشتر شود، مصرف انرژی بهینه تر می شود.

  1. پمپ های محلول و مبرد از بهترین نوع پمپ مخصوص چیلرهای جذبی انتخاب شده اند.به دلیل ساخته شدن پمپ ها از دو قسمت سانتریفیوژ و مارپیچ، عوامل ایجاد کاویتاسیون یا آسیب دیدن پروانه حذف می شوند. 
  2. جهت جلوگیری ازخورندگی الکتریکی، بین مس وآهن از محافظ های ویژه ای استفاده می شود.
  3. آهن آلات بدنه و لوله های مسی پس از انجام آزمایش های مورد نیاز، مونتاژ می شوند. 
  4. ضخامت ورق بدنه نسبت به سایز واندازه دستگاه براساس استاندارد ASME محاسبه می شود. حداقل مقدار ضخامت 8 میلیمتر است. 
  5. در ژنراتور به منظور مهار انبساط لوله های مسی، بافل هایی ایجاد شده که درصورت انبساط لوله های ژنراتور، قوس های سینوسی ایجاد می نماید و مانع از فشار لوله های مسی به یکدیگر می شود.
  6.  کلیه شیرآلات به کار گرفته شده در دستگاه مخصوص سیستم های واکیوم، ازنوع دیافراگمی می باشد و امکان نشت هوا ازمحور و بدنه شیر کاملا غیر ممکن می باشد.
  7. چیلر بعد از حصول اطمینان از عدم نشتی، با گاز ازت تانیم اتمسفر شارژ می شود و تا هنگام راه اندازی تحت این فشار نگه داشته شده تا مانع ورود هوا و رطوبت به داخل دستگاه شود.
  8. چیلرهای مدل (Single Effect) با بخار اشباع تا فشار حداکثر 20 و یا آب داغ از 110 تا 130 درجه سانتیگراد قابل بهره برداری با راندمان مناسب می باشد.

 

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: سیکل تبرید- بهینه سازی مصرف انرژی
  • سازمانهاي وابسته: صنایع-