استفاده از نوار نقاله در صنعت

   نوار نقاله زنجیری نوعی از سیستم نقاله برای جابجا کردن مواد در خطوط تولید است. نوار نقاله‌های زنجیری، از یک آرایش زنجیر پیوسته نیرو داده شده استفاده می‌کند که مجموعه‌ای از تک آویزه‌ها را حمل می‌کند. نوار نقاله‌ها برای جابجایی محصولات به سمت خط مونتاژ یا تولید و یا امکانات انبارداری، استفاده می‌شوند.

   از نوار نقاله‌ها در اصل برای انتقال بارهای واحد سنگین مانند پالت‌ها، جعبه‌دنده‌ها و ظروف صنعتی استفاده می‌شود. این نقاله‌ها می‌توانند رشته تک زنجیری یا دو زنجیری باشند. بار بر روی زنجیر قرار داده می‌شود، اصطکاک بار را به سمت جلو می‌کشد. نصب نوار نقاله‌های بسیار آسان بوده و نگهداری کمی نیاز دارند.

   بسیاری از صنایع از نوار نقاله‌ها در خط تولید خود استفاده می‌کنند. در صنعت خودروسازی از نوار نقاله برای جابجا کردن اجزای ماشین در قسمت رنگرزی استفاده می‌شود. نوار نقاله‌ها همچنین دارای کاربردی گسترده در کالاهای سفید (کالاهایی که بطور معمول با رنگ سفید به بازار ارائه می شوند مانند یخچال، اجاق گاز و ...) و قهوه‌ای (شامل کالاهای سبک وزن الکترونیکی مانند تلویزیون، رادیو و ...)، صنایع فلزی و صنایع توزیع هستند. همچنین از نوار نقاله‌ها در صنعت رنگ و اندودکاری استفاده می‌شود که فرآیند را آسان‌تر می‌کند. برخی از محصولات به نوار نقاله‌های بالاسری متصل می‌شوند که محصولات را از زمین دور نگه می‌دارد.

اطلاعات تکميلي