انواع ژنراتورهای مورد استفاده برای توربین‌های بادی

   انواع مختلفی ژنراتور وجود دارند که می‌توانند در توربین باد استفاده شوند. در اینجا ژنراتورها در سه دسته معرفی می‌شوند:

  • ژنراتور القایی

   ژنراتور القایی نوعی ژنراتور الکتریکی است که به لحاظ مکانیکی و الکتریکی شبیه به موتور القایی است. ژنراتورهای القایی هنگامی‌که شافتشان از فرکانس سنکرون موتور القایی معادل سریع‌تر بچرخد، توان الکتریکی تولید می‌کنند. ژنراتورهای القایی غالباً در توربین‌های باد و برخی سازه‌های آبی میکرو استفاده می‌شوند. نسبت به ژنراتورهای نوع دیگر، ساده‌تر هستند. این ژنراتورها نیرومند بوده و نیاز به شانه و جابه‌جاگر ندارند.

   ژنراتورهای القایی خودالقا کننده نیستند، این به معنی این است که نیاز به یک منبع خارجی برای تولید شار دوار مغناطیسی است و به توان مورد استفاده برای این کار، جریان باز فعال (reactive) گفته می‌شود. منبع خارجی می‌تواند از شبکه الکتریکی یا از خود ژنراتور تأمین شود.شار مغناطیسی دوار استاتور، باعث القای جریان در روتور و تولید میدان مغناطیسی می‌شود. اگر روتور با سرعتی کمتر از نرخ شار دوار، بچرخد، ماشین مانند یک موتور القایی کار می‌کند. درصورتی‌که موتور تندتر بچرخد، مانند ژنراتور کار می‌کند و در فرکانس سنکرون، توان تولید می‌کند. مشکل رایج این ژنراتورهای القایی در توربین باد، دنده است. معمولاً موتورهای القایی برای کار کردن در سرعت‌های بیشتر از 1500 RPM برای ارضای همگام بودن، نیاز به دنده ‌دارند.

  • جایگزین‌های مغناطیس دائم

    جایگزین‌های مغناطیس دائم (PMA) از یک مجموعه آهنرباهای الکتریکی و یک مجموعه آهنرباهای دائم تشکیل‌شده است. معمولاً آهنرباهای دائم بر روی روتور و آهنرباهای الکتریکی بر روی استاتور سوار می‌شوند. موتورهای آهنربایی دائم و تکنولوژی ژنراتور در چند سال اخیر پیشرفت بسیار زیادی کرده است و آهنرباهای زمینی کمیابی ساخته‌شده‌اند. معمولاً کویل ها در سه فاز استاندارد why یا delta سیم‌پیچی می‌شوند.

جایگزین‌های مغناطیس دائم می‌توانند بسیار پربازده و در محدوده بین 60-95% باشد. ژنراتور برخلاف موتور نیاز به کنترل سه فازی ندارد. به‌راحتی می‌توان توان آن‌ها را یکسو کرده و بانک باتری را شارژ کرد.

  • موتور Brushed DC

   موتورهای Brushed DC معمولاً برای ساخت توربین‌های بادی خانگی استفاده می‌شوند. بر روی موتور Brushed DC، آهنرباهای الکتریکی بر روی روتور با توان ورودی جابه‌جاگر (commutator)، می‌چرخند. این عمل باعث ایجاد توان خروجی یکسو شده می‌شود. یک موتور Brushed DC می‌تواند راندمان خوبی تا 70% داشته باشد.

   مزایایی بسیاری در استفاده از موتور Brushed DC وجود دارد. یکی از این مزایا، عدم نیاز به دنده و شارژ باتری حتی در باد کم است. همچنین این موتورها به‌راحتی یافته می‌شوند.

اطلاعات تکميلي