برج‌های توربین باد

   اهمیت برج‌های توربین بادی بسیار زیاد است. انواع مختلفی برج توربین بادی وجود دارد که می‌توان ساخت. ساده‌ترین انواع برج‌ها عبارت‌اند از: ایستاده آزاد (Free Standing)، لاتیس (Lattice) و برج مهارشده (Guyed).

  • برج‌های Free Standing

   یک برج ایستاده آزاد داری یک دیرک است و پشتیبانی اضافی نیاز ندارد. غالب توربین‌های بادی تجاری از برج‌های ایستاده آزاد استفاده می‌کنند. این برج‌ها دارای دیرک فولادی بزرگ بوده و نیاز به فونداسیون عمیق دارند. معمولاً برای نصب عمودی آن‌ها نیاز به جرثقیل است.

freestanding.jpg

  • برج Lattice

   در مزارع بادی قدیمی، برج‌های لاتیس مرسوم بودند. بیشتر در کاربرد پمپ چاه‌ها که توان خود را از باد می‌گیرند، از این برج‌ها استفاده‌شده است. برای ساخت این برج، نیاز به فونداسیون بزرگ‌تری دارند. توسط 4 پایه با بندهای متصل‌کننده میانی در بالا و پایین، حمایت می‌شوند. این نوع از برج گزینه مناسبی به‌عنوان برج توربین بادی ارزان و کوچک است.

lattice.jpg

  • برج‌های Guyed

   برج مهارشده دارای یک قطب مرکزی است که توسط سیم‌های مهار پشتیبانی و در مکان نگه‌داشته می‌شود. معمولاً این برج‌ها در آنتن‌های صداوسیما یافت می‌شوند. این برج‌ها آسان‌ترین و ارزان‌ترین نوع برای ساخت هستند. بااین‌وجود، دارای سیمای زشتی بوده و به مکان بیشتری نسبت به برج ایستاده آزاد دارد.

guyedtower.jpg

اطلاعات تکميلي