انواع آرایش های بویلرها

   بویلرها یا همان دیگ های بخار از نظر نوع مخزن انواع مختلفی دارند. مخزن دیگ محل تبادل حرارت در سیکل می باشد. حرارت تولید شده در اثر احتراق سوخت در مشعل می باشد.

   دسته بندی بویلرها بر اساس نوع مخزن به شرح زیر می باشد:

  • بویلر دیگی (Pot boiler/Haycock boiler):

   نوعی کتری ابتدایی است که در آن آتش یک منبع آب نیمه پر را از زیر گرم می کند. این بویلرها راندمان بسیار پایینی دارند و امروزه کاربرد آن ها منسوخ شده است.

  • بویلر فایر تیوب (fire tube boilers):

   در مخزن بویلر فایر تیوب آب نیمه پر و حجم کوچکی در بالا به عنوان فضای بخار باقی مانده است. منبع حرارتی داخل کوره یا فایر باکس (fire box) همواره در تماس با آب نگه داشته می شود و دمای سطح گرمایشی را درست در زیر نقطه جوش نگه می دارد. کوره را می توان در یک سر فایر تیوب قرار داد که باعث افزایش طول مسیر گازهای داغ و در نتیجه افزایش سطح گرمایش می شود. افزایش طول مسیر را می توان به وسیله حرکت دادن گازها در مسیر عکس از راه یک لوله موازی و یا مجموعه ای از لوله ها افزایش داد که به آن بویلر دو گذره یا دو پاس (two-pass boiler) یا بویلر با برگشت دود (return flue boiler) می گویند؛ در حالت دیگر می توان گازها را به کناره ها و به زیر بویلر و دودکش فرستاد که به آن بویلر سه گذره یا سه پاس (3-pass boiler) گفته می شود. بویلرهای فایر تیوب معمولا دارای نرخ نسبتا پایین تولید بخار ولی ظرفیت بالای ذخیره سازی بخار هستند. بویلرهای فایر تیوب بیش تر سوخت جامد می سوزانند اما با سوخت های مایع یا گاز نیز سازگار هستند.

  • بویلر واتر تیوب (water-tube boiler):

   در این نوع بویلرها، لوله های آب با آرایش های مختلفی در داخل یک کوره قرار می گیرند. لوله های آب معمولا درام های (drums) بزرگ را به هم متصل می کنند. درام پایینی دارای آب و درام بالایی دارای بخار و آب است. در موارد دیگر مانند یک بویلر تک تیوبی (monotube boiler)، آب توسط پمپ از میان تعدادی کویل عبور می کند. این نوع بویلر نرخ تولید بخار بالایی می دهد اما ظرفیت ذخیره سازی کم تری نسبت به بویلرهای فایر تیوب دارد. بویلرهای واتر تیوب را می توان برای بهره برداری از هر منبع گرمایی طراحی کرد و به طور کلی در کاربردهای فشار بالا مناسب تر است، زیرا آب/بخار فشار بالا در داخل لوله های با قطر کوچک قرار دارند که می توانند فشار را با ضخامت کم تری تحمل کنند.

  • بویلر فلش (flash boiler):

   نوع خاصی از بویلر واتر تیوب می باشد.

  • بویلر فایر تیوب با فایر باکس واتر تیوب (fire-tube boiler with Water-tube firebox):

   گاهی دو نوع بویلر فایر تیوب و واتر تیوب با همترکیب می شوند؛ به صورتی که فایر باکس شامل مجموعه ای از لوله های آبمی شود که به آن ها ترمیک سیفون یا سیفون های حرارتی (thermic siphons)گفته می شود. سپس گازها از میان یک بویلر فایر تیوب معمولی عبور می کنند.

  • بویلر تکه ای (sectional boiler):

   در یک بویلر چدنی تکه ای، آب در داخلبخش های چدنی قرار می گیرد. این بخش ها در سایت مونتاژ می شوند و بویلرنهایی را ایجاد می کنند.

اطلاعات تکميلي