ایمنی، استاندارد و سوخت در بویلرها

   برای تعریف ایمنی بویلرها، برخی از سازمان های تخصصی حرفه ای مانند انجمن مهندسان مکانیک آمریکا (ASME) استانداردها و کدهای مقرراتی را ایجاد کرده است. به عنوان مثال، کد بویلر و مخازن تحت فشار ASME استانداردی است که طیف گسترده ای از قوانین و توصیه ها را برای اطمینان از انطباق بویلرها و دیگر مخازن تحت فشار (pressure vessels) با استانداردهای ایمنی، امنیت و طراحی فراهم کرده است.

دو مورد از مهمترین نکات در مورد بویلرها در زیر بیان شده است:

  • بویلری که آب ورودی آن قطع شده است، می تواند خشک شود و خطر بسیاری دارد.
  • اگر پس آب تغذیه (feed water) به بویلر خالی فرستاده شود، جریان کوچک آبورودی بلافاصله در تماس با پوسته فلزی فوق گرم شده، می جوشد و منجر بهانفجار شدیدی می شود که حتی با شیرهای ایمنی بخار نیز نمی تواند کنترل گردد.

     

  • استانداردهای ساخت بویلر

   ساخت بویلرهای واترتیوب و فایرتیوب به دلیل بالا بودن فشار کاری و خطرات ناشی از ساخت و بهره برداری نامناسب از آن ها باید تحت استانداردهای ویژه ای صورت گیرد. برای مثال در اروپا از استانداردهای EN12953 و EN12952 برای ساخت بویلرها استفاده می شود. در ایران نیز سازمان استاندارد ایران بر اساس استاندارد BS2790 نسخه ای از استاندارد را برای بویلرهای فایرتیوب ترجه کرده است که به عنوان مرجع بازرسی بویلر در کشور مورد استفاده قرار می گیرد که هم اکنون در حال بازنگری می باشد.

استاندارد DIN و استاندارد ASME نیز از جمله مهمترین استاندارد های ساخت بویلر در دنیا هستند.

  • متریال بویلر

   مخازن تحت فشار بویلر معمولا از فولاد آلیاژی ساخته می شوند. استفاده از استنلس استیل در بخش های مرطوب بویلرهای مدرن عملا به وسیله کد بویلر ASME ممنوع است اما اغلب در بخش های سوپرهیتر (superheater) بویلر که با آب مایع در تماس نیستند استفاده می شود.

 

سوخت بویلرها

   منبع حرارتی بویلرها احتراق یک نوع سوخت مانند چوب، زغال سنگ، نفت، یا گازطبیعی است. بویلرهای بخار برقی (electric steam boilers) از المنت هایحرارتی استفاده می کنند. شکافت هسته ای نیز به عنوان یک منبع حرارتی برایتولید بخار استفاده می شود. مولدهای بخار بازیافت حرارتی (heat recovery steam generators) یا HRSGها از حرارت تلف شده از فرآیندهای دیگری مانند توربین های گاز استفاده می کنند.

اطلاعات تکميلي