ویندو فیلم ها، تحولی در ساختمان سازی

  شیشه همواره به دلیل قابلیت‌هایی مانند سهولت اجرا و عبور نور یکی از مصالح مهم ساختمانی بوده است. به‌طور متوسط 10 تا 20% زیربنای ساختمان‌ها را شیشه تشکیل می‌دهد و این مقدار برای آسمان‌خراش‌ها و ساختمان‌های نما شیشه‌ای بیشتر هم هست. از جمله جاهایی که می‌توان از شیشه استفاده کرد عبارت‌اند از: نورگیر ، نما و همچنین پارتیشن‌بندی‌های داخلی. به دلیل کاربردهای متفاوت، شیشه‌ها انواع مختلفی مانند دوجداره ، خم ، رفلکس ، نشکن ، سیم‌دار ، رزینی و لامینیت دارند. در دنیای امروزی مشکلات شیشه و صنعت آن، ملموس‌ترند و شیشه‌سازان همواره به دنبال رفع آن بودند و یکی از این راه‌حل‌ها، ویندوفیلم ها هستند که تنهایی تمامی معایب شیشه را برطرف نموده و مزایای زیر را در شیشه‌ها ایجاد نمایند .

جلوگیری از ورود انرژی حرارتی در تابستان و کاهش هزینه‌های سرمایش

   لایه فلز پوش بکار رفته در ساختار ویندوفیلم باعث انعکاس بخش اعظم اشعه حرارت زای خورشیدی به محیط خارج می‌شود. سهم تابش از گرمای ورودی بیشترین مقدار است و این امر موجب افزایش هزینه‌های سرمایشی ساختمان می‌شود. ویندوفیلم با دفع به‌طور متوسط ۸۰% اشعه حرارت زای خورشید، هزینه‌های اولیه مانند خرید دستگاه‌های خنک‌کننده و هزینه‌های ثانویه مانند برق مصرفی را کاهش می‌دهد و عمر دستگاه‌ها را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین هزینه اولیه ویندوفیلم ها جبران می‌گردد. این مقدار زمان بازگشت سرمایه توسط نرم‌افزارهای تخصصی قابل‌محاسبه است. برای استاندارسازی پنجره‌ها در شورای ملی درجه‌بندی پنجره آمریکا، سه پارامتر ضریب ورود حرارت تابشی، ضریب انتقال حرارت رسانشی و درصد نور مرئی عبور کننده را مطرح کرده است. نکته مهم این است که شیشه دوجداره به‌تنهایی نمی‌تواند تأثیری بر انتقال حرارت تابشی داشته باشد و تأثیر آن تنها محدود به انتقال حرارت رسانشی است .

جلوگیری از اتلاف انرژی گرمایشی در زمستان و کاهش هزینه‌های گرمایش

   تمامی ویندوفیلمهایی که دارای لایه فلز پوش هستند قادرند به‌واسطه تشعشع پائین فلز به‌کاررفته در آن‌ها ، تا حدی از اتلاف انرژی گرمایشی در زمستان جلوگیری نمایند. کاهش اتلاف حرارت با ویندوفیلمها به‌وسیله کم کردن ضریب کلی انتقال حرارت (U-Value) انجام می‌شود که مقدار حرارتی است که از یک مترمربع در مدت‌زمان یک ثانیه و با اختلاف دمای یک درجه سانتی‌گراد از جسم عبور می‌کند. به دلیل اختلاف دمای محیط داخلی ساختمان و محیط خارج، شار حرارتی در شیشه با دو روش تابش و رسانش انجام می‌شود. ویندوفیلم باعث کاهش تشعشع گرما به خارج و در نتیجه کاهش ضریب کلی انتقال حرارت می‌شود. با استفاده از این روش می‌توان تا 32% از اتلاف حرارتی جلوگیری کرد. بعلاوه، ویندوفیلمها با حبس ، اشعه مادون‌قرمز تولیدشده توسط وسایل گرم‌کننده و اجسام گرم داخل ساختمان، از اتلاف جلوگیری می‌کند.

افزایش ضریب ایمنی و امنیت و مقاوم‌سازی در برابر حوادث غیرمترقبه

   ویندوفیلمها به دلیل داشتن استحکام کششی زیاد و اتصال قوی فیلم و شیشه با لایه چسب، دارای خاصیت ایمنی و امنیتی می‌باشند. هنگام شکستن شیشه، شیشه تمامی قسمت‌های شیشه به شکل یکپارچه ، باقی‌مانده و از پراکندگی قطعات شکسته جلوگیری می‌شود. دلیل شکستن شیشه می‌تواند عوامل مختلفی مانند زلزله ، طوفان و یا موج انفجار باشد.

جلوگیری از ورود اشعه مضر فرابنفش ( UV‌ )

   اشعه UV عامل اصلی رنگ‌رفتگی لوازمی همچون فرش ، تابلو و پرده و ترک‌خوردگی لوازم داخلی ساختمان‌ها و همچنین عامل ایجاد حساسیت‌های پوستی ، ایجاد چین‌وچروک و یا سرطان پوست است. ویندوفیلمها اشعه UVرا تا 99% دفع می‌کنند. می‌توان این خاصیت را برای استفاده در جاهای خاص مانند موزه‌ها و گالری‌ها تا 99.9% افزایش داد.

جلوگیری از ورود نورهای شدید و خیره‌کننده خورشید ( Glare ) و تأمین آسایش افراد

   همواره یکی از عوامل خستگی افراد داخل ساختمان، باشد نورهای شدید است. حذف این نورهای خیره‌کننده توسط ویندوفیلم به تأمین آسایش افراد و افزایش بازده کاری در سازمان‌ها کمک می‌کند .

افزایش زیبایی و جلوه ساختمان

   ویندوفیلم ها در انواع رفلکس ، نیمه رفلکس و رنگی تولید می‌شوند و می‌توان در معماری و طراحی و ایجاد نماهای جدید و زیبا از آن، استفاده کرد. می‌توان ویندوفیلم ها را خم یا سکوریت کرده، سپس عملیات نصب فیلم را روی آن انجام داد .

استفاده از ویندوفیلم دارای سه مزیت نسبت به لمینیت است:

  1. ارزان‌تر است
  2. وزن زیاد سازه به دلیل استفاده از یک جدار شیشه اضافی در لمنیت کردن
  3. کاهش هزینه‌های اجرایی و ضایعات شیشه‌ای کمتر ویندوفیلم

اطلاعات تکميلي