برج خنک کن خشک-مرطوب چیست؟

   برجهای مرطوب همیشه مقداری آب ضمن تبخیر، مکش توسط هوا و نشتی مصرف می کنند. همچنین این برجها دچار مشکل پراکندن ذرات آب هستند .برجهای خنک کننده خشک در بهره برداري نیروگاه بخصوص در موقع گرم شدن هوای محیط ايجاد اشکال مي نمايند .در چنین مواردی برای کاهش عوارض حاصل از دو نوع برج ذکر شده از برجهای خنک کن خشک-مرطوب استفاده می شود .

   همانطوری که از نام این نوع برجهای خنک کننده استنباط می شود یک برج خنک کننده خشک- مرطوب به وسیله ترکیبی از برجهای خنک کن خشک و مرطوب عمل می کند. این سیستم دارای دو مسیر هوای موازی و دو مسیر آب سری می باشد .قسمت بالای برج قسمت خشک می باشد که شامل لوله های پره دار است و قسمت پائین برج قسمت مرطوب است که دارای آکنه ها است.

   آب گرم فرآيند از قسمت فوقانی برج وارد لوله های پره دار شده و ضمن عبور مارپیچ از لوله ها قسمت خشک را ترک کرده و تحت اثر نیروی جاذبه از میان آکنه ها در قسمت مرطوب به حوضچه آب سرد می ریزد .

   هوای محیط به صورت دو جریان از میان قسمتهای خشک و مرطوب کشیده می شود. این دو جریان بهم پیوسته و قبل از ترک برج در داخل آن مخلوط می شود. اولین جریان به صورت خشک گرم شده و حتی خشک تر از هوای محیط می گردد، در حالیکه جریان دوم به طور معمول اشباع است، بنابراین رطوبت مخلوط هوایي که برج را ترک می کند کمتر از حالت اشباع است .

   نسبت حرارت گرفته شده در قسنتهای خشک و مرطوب به وسیله دو پارامتر تنظیم می گردد. برای مثال اگر آب مشکل اصلی باشد، برج را با قسمت خشک بزرگتری نسبت به قسمت مرطوب می سازند. به علاوه ميزان تبخیر را می توان توسط یک کنترل کننده که جریان هوا را از میان قسمت مرطوب تنظیم می کند، تغییر داد .

   در آب و هوای سرد زمستان برای کاهش اختلاف دمای ورودی و خروجی آب در برج و در واقع برای معتدل ساختن دمای آب برگشتی به فرآيند، مي توان عبور هوا از میان قسمت مرطوب را قطع نموده و برج را به یک برج خنک کننده خشک تبدیل کرد. از طرف دیگر می توان زیر فن یک مانع به صورت یک در تعبیه کرد که در آب و هوای گرم که قسمت خشک برج مشکلی برای کارکرد نیروگاه ایجاد می کند، برای کاهش تأثير دمای محیط استفاده شود.

   مزايای برجهای خنک کن خشک-مرطوب عبارتند از:

  • هوای خروجی با رطوبت کمتر از حد اشباع ذرات آب کمتری نسبت به برج مرطوب حمل می کند و در شرایط اقلیمی مطلوب ذرات آب را کاملاً حذف می کند .
  • چون آب در قسمت خشک قبلاً خنک شده است، ميزان افت ناشی از تبخیر در قسمت مرطوب کاهش یافته است و در نتیجه از مصرف آب جبرانی برای جبران تبخیر آب به طور قابل ملاحظه ای کاسته خواهد شد .

 

 

اطلاعات تکميلي

  • منبع: اسناد شرکت سامان انرژی
  • منابع پيشنهادي: samanenergy.ir
  • حوزه کاربرد: برج خنک کن- نیروگاه