بویلر الکتریکی بخار (Electric Steam Boiler)

   بویلر الکتریکی بخار نوعی بویلر است که در آن بخار با استفاده از برق بجای احتراق منبع سوختی تولید می‌شود. از چنین بویلرهایی برای اهداف فرآیندی در بسیاری از اماکن مانند لاندری ها، کارخانه‌های فرآوری غذا و بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. اگرچه چنین بویلرهایی نسبت به بویلرهای گاز یا نفت‌سوز گران‌تر است اما به دلیل سادگی و راحتی استفاده، بسیار پرطرفدار هستند. این دستگاه‌ها به‌واسطه نیاز داشتن به جریان برق قوی، نیاز به منبع برق سه فاز دارند. این بویلرها، انرژی الکتریکی را تقریباً با بازده صددرصدی به انرژی حرارتی تبدیل می‌کنند. راندمان حرارتی بویلرهای الکتریکی با توجه به راندمان تولید برق، متفاوت است.

تولید بخار با بویلر الکتریکی

   تولید بخار با بویلر الکتریکی، فرآیندی تقریباً ساده است. برق از یک المنت حرارتی عبور که به‌عنوان مقاومت عمل می‌کند، عبور می‌کند و گرما تولید می‌شود. آب موجود در مخازن ذخیره در نزدیکی این المنت قرار می‌گیرد و تا دمای مناسب گرم می‌شود. سپس این آب تا تبدیل‌شدن به بخار اشباع داغ می‌شود و نهایتاً به‌وسیله لوله‌های بخار به‌جاهای مورد نیاز ارسال می‌شود.

مزایا

   بسیاری از مهندسین که روزانه با بویلرها سروکار دارند، بر ارزان‌تر بودن بویلرهای الکتریکی و علاوه بر این حفظ محیط‌زیست این بویلرها نسبت به بویلرهای دیگر اذعان دارند. همچنین بویلرهای الکتریکی نیاز به قطعات و تجهیزات کمتری موقع نصب دارند و بنابراین هزینه‌های نصب کاهش می‌یابد. بویلرهای الکتریکی را می‌توان در مساحت‌های کوچک‌تر هم استفاده کرد.

ایمنی بویلرهای الکتریکی نسبت به بویلرهای احتراقی

   این بویلرها به دلیل نداشتن شکل‌های پیچیده تبادل حرارتی و احتراقی، پتانسیل احتمالی تولید مواد خطرناک کمتر است. این بویلرها نگهداری آسان‌تری دارند زیرا که نیاز به تعویض لوله ندارند. بویلرهای الکتریکی کربن دی‌اکسید کمتری تولید می‌کنند.

   از مزیت‌های احتمالی دیگر می‌توان به عمر بیشتر به دلیل نیاز به نگهداری کمتر و بازار بهتر به‌واسطه ایده حفظ محیط‌زیست، اشاره کرد.

 electrical-boiler-wall-mounted.jpg

55258-2326605.jpg

اطلاعات تکميلي

  • منبع: Stultz, S. C. (1992). Steam: its generation and use. (40 ed., Vol. 1). Barberton: The Babcock & Wilcox Company.
  • حوزه کاربرد: نیروگاه