انواع تله بخار

دانلود فایل :

تله بخار دستگاهی است که برای تخلیه گازهای چگالیده و غیر چگالیده با مصرف یا افت بخار زنده قابل‌چشم‌پوشی استفاده می‌شود. تله‌های بخار را می‌توان به 4 دسته عمده تله بخار مکانیکی، تله بخار دمایی، تله بخار نازل ونتوری و تله بخار ترمودینامیکی تقسیم‌بندی کرد:

  • تله‌بخار مکانیکی (Mechanical traps):

تله‌ بخار مکانیکی، شناوری دارد که با توجه به مقدار سطح کندانس بالا و پایین می‌رود و دارای رابطی مکانیکی است که والو را باز و بسته می‌کند. تله‌ بخار مکانیکی معمولاً برای 3 سال سرویس‌دهی می‌کند. برخی از انواع تله‌های بخار مکانیکی عبارت‌اند از:

  1. Inverted bucket
  2. Float traps

   تله‌ بخار مکانیکی به دو گروه ذیل دسته‌بندی می‌شوند:

  1. تله‌ بخار توپ شناور آزاد
  2. تله‌بخار توپ شناور اهرمی
  • تله‌بخار دمایی (Temperature traps):

   تله بخار دمایی، دارای والو متحرکی است که به‌واسطه انبساط و انقباض ایجادشده در اثر اختلاف دما، باز و بسته می‌شود. تله‌ بخار ترمواستاتیک، تله‌ بخار بی-ترمواستاتیک (Bi-Thermostatic) و تله‌ بخار دوفلزی (bimetallic) مثال‌هایی ازاین‌دست هستند.

bimetallic_thermostatic_trap.jpg

  • تله‌های ترمودینامیکی (TD):

تله‌ بخار ترمودینامیکی بر اساس اختلاف پاسخ دینامیک به تغییرات سرعت در سیالات تراکم پذیر و تراکم ناپذیر عمل می‌کنند.

thermo_copy.jpg

  • تله‌ بخار نازل ونتوری (Venturi Nozzle traps):

تله‌ بخار نازل ونتوری با استفاده از اصول فیزیکی جریان دوفازی برای حذف مؤثر کندانس از سیستم‌های بخار عمل می‌کنند. بخار و کندانس از تله‌های بخار نازل ونتوری طی چند مرحله عبور می‌کنند. مایع چگال تر (کندانس) نازل ونتوری را خفه می‌کند که منجر به خروج بخار می‌شود. جریان‌های فرساینده ادی (Erosive eddy currents) ، حذف‌شده و هر نوع آلودگی با کندانس حمل می‌شود. تله‌ بخار نازل ونتوری نیازمند تجربه و دانش مهندسی و همچنین دقت زیاد در انتخاب اندازه هستند.

nozzluezu_english.jpg

 

اطلاعات تکميلي