تله بخار (Steam Trap) چیست؟

دانلود فایل :
  • (0 دانلود)

   تله بخار دستگاهی است که برای تخلیه گازهای چگالیده و غیر چگالیده با مصرف یا افت بخار زنده قابل‌چشم‌پوشی استفاده می‌شود. غالب تله‌های بخار چیزی جز والوهای خودکار نیستند. آن‌ها به‌صورت خودکار باز، بسته و یا تعدیل می‌شوند. سه کار مهم تله‌های بخار عبارت‌اند از:

  1. تخلیه چگالیده به‌محض شکل‌گیری (مگر در حالتی که برای استفاده گرمای محسوس مایع چگالیده مناسب است.)
  2. مصرف بخار قابل‌چشم‌پوشی دارند (راندمان انرژی بالایی دارند)
  3. توانایی تخلیه هوا و دیگر گازهای غیر چگالیده را دارند.

عملیات ساده

   ساده‌ترین شکل تله بخار، لوله رزوه خورده کوچک یا قرصی (disc or short solid pipe nipple) است که دارای یک سوراخ کوچک دریل شده در آن است و در پایین‌ترین قسمت تجهیزات نصب می‌شود. به دلیل اینکه کندانس بخار در پایین‌ترین نقطه جمع می‌شود و بخار زنده 1200 برابر حجمی بزرگ‌تر از مایع داغ دارد، کندانس به شکل مؤثری حذف می‌شود و بخار مسدود می‌شود. بااین‌حال، غالب تله‌های بخار به‌صورت طراحی‌های مکانیکی یا ترمودینامیکی هستند.

348550-threaded-pipe-nipple-brushed-nickel.jpg

   تله‌های بخار مکانیکی و ترمودینامیکی موقعی که نیاز به حذف گازهای کندانس شده و ساکن است، باز می‌شوند و موقعی که کندانس حذف می‌شود، بسته می‌شوند. این فرآیند با چگالیده شدن مجدد بخار، مجدداً تکرار می‌شود.

   در صورت انتخاب اندازه مناسب تله بخار متناسب با کاربرد آن، می‌توان بهترین عملکرد را انتظار داشت. بهتر است مقداری تله‌های بخار با اندازه بزرگ‌تر انتخاب شوند. بااین‌حال، تله‌های بخار بزرگ‌تر سریع‌تر دچار خستگی می‌شوند.

 

اطلاعات تکميلي