سیکل کالینا (Kalina Cycle)

   سیکل کالینا ساخته‌شده توسط الکساندر کالینا، فرآیندی ترمودینامیکی برای تبدیل انرژی حرارتی به توان مکانیکی قابل‌استفاده است.

   سیکل کالینا از محلولی با دو سیال با دماهای جوش متفاوت برای سیال کاری‌اش استفاده می‌کند. ازآنجایی‌که این محلول در محدوده بزرگ‌تری از دماها در تقطیر می‌جوشد، گرمای بیشتری از منبع نسبت به سیال کاری خالص، استخراج می‌شود.

   با انتخاب مناسب نسبت بین اجزای محلول، نقطه‌جوش محلول کاری را می‌توان برای مناسب کردن دمای ورودی حرارت تنظیم کرد. آب و آمونیاک رایج‌ترین ترکیب مورداستفاده است اما ترکیب‌های دیگر نیز ممکن هستند.

   به دلیل توانایی استفاده کامل از اختلاف دمای بین منبع و چاه حرارتی، این سیکل در پردازش حرارتی صنعتی، انرژی زمین‌گرمایی، انرژی خورشیدی و استفاده از گرمای آب نیروگاه‌های توانی بسیار کاربرد دارد.

نیروگاه‌های توانی سیکل کالینا

   محققان بر این باورند که راندمان سیکل کالینا راندمان خروجی توان حرارتی را تا بالای 50% افزایش می‌دهد و برای کاربردهای فولاد، زغال‌سنگ و تولید سیمان مناسب است.

kalina-cycle-360.jpg

نسل دوم

   نسل دومی از سیکل‌های کالینا توسط دکتر الکساندر کالینا و کالکس معرفی شد. این سیستم‌ها در حقیقت همان سیکل‌های کالینا هستند و از سیال کاری چندجزیی با ترکیب متغیر استفاده می‌کنند.

   برخلاف سیستم‌های سیکل کالینای نسل اول که تنها برای منابع حرارتی با دمای نسبتاً کم‌کاربرد دارد، سیکل کالینای نسل دوم برای منابع حرارتی با دمای کم‌وزیاد کاربرد دارد.

 

اطلاعات تکميلي

  • منبع: http://vganapathy.tripod.com/kalina.html Overview of the Kalina cycle
  • حوزه کاربرد: سیکل های ترمودینامیکی