جوشکاری جرقه‌ای یا فلش (Flash welding)

دانلود فایل :

   جوشکاری جرقه‌ای یا فلش (Flash welding) نوعی جوشکاری مقاومتی (Resistance welding) است که در آن از هیچ فیلتر فلزی استفاده نمی‌شود. تکه‌های فلزی که قرار است جوشکاری شوند در فاصله مشخصی از هم قرار می‌گیرند. فاصله بین تکه های فلز در جوشکاری مقاومتی به ضخامت، جنس ترکیب و خواص مطلوب نهایی بستگی دارد. جریان به فلز داده می‌شود و فاصله بین آن‌ها مقاومت ایجاد می‌کند و قوسی الکتریکی ایجاد می‌شود که منجر به ذوب فلز می گردد. هنگامی‌که تکه‌های فلز به دمای مناسب برسند، تکه‌ها به یکدیگر فشرده می‌شوند.

25462ed61f918d7acde3574e65c68180.media.500x400.jpg

  • پارامترهای موثر در جوشکاری جرقه ای

   با توجه به تحقیقات چاپ‌شده در Material and Design، چندین پارامتر محصول نهایی در جوشکاری جرقه ای را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

زمان جرقه یا فلش زمانی است که قوس موجود است. زمان شکست (upset time) زمانی است که دو تکه به یکدیگر فشرده می‌شوند.

زمان جرقه یا فلش می‌بایست بقدری زیاد باشد که فلز قبل از فشرده شدن، به‌اندازه کافی گرم شود. اما با افزایش زیاد از حد این زمان، مقدار بیشتری از فلز ذوب می‌شود. زمان upset برای تأمین خواص مطلوب نهایی بسیار ضروری است. در این زمان، هرگونه ناخالصی از فلز پایه خارج می‌شود تا کیفیت محصول نهایی عالی باشد. درصورتی‌که زمان upset بسیار کوتاه باشد، ممکن است ناخالصی‌ها کاملا خارج نشوند و کیفیت محصول نهایی مرغوب نباشد. همچنین این زمان در تعیین استحکام جوش نهایی بسیار مهم است. اگر این زمان کوتاه باشد ممکن است اتصال دو فلز به‌خوبی انجام نشود.

  • کاربردهای جوشکاری جرقه ای

   در صنعت راه‌آهن از جوش فلش برای اتصال فلزات استفاده می‌شود. خط اصلی راه‌آهن که با نام ریل پیوسته جوش شده (CWR) هم شناخته می‌شود، از ریل‌هایی که به صورت مکانیکی متصل شده‌اند، بسیار صاف‌تر هستند زیرا که هیچ شکافی میان آن نیست. ریل صاف‌تر، خستگی ریل را کاهش می‌شود و در نتیجه تکرار نگهداری و بازرسی نیز کاهش می‌یابد. در کشورهای دیگر، ریل جوش پیوسته برای قطارهای پرسرعت استفاده می‌شود. همچنین از جوش فلش در این صنعت به دلیل توانایی اتصال جوش فلزات غیرمشابه استفاده می‌شود. در صنعت ساختمان‌سازی از جوش فلش برای افزایش طول آهن زاویه‌ای برای ساخت تیرچه استفاده می‌شود.

01-flash-butt-welding-process.jpg

   در صنعت آلومینیوم از جوش مقاومتی برای اتصال آلومینیوم، فولاد و مس در کنداکتورهای با جریان متفاوت که باسبار نامیده می‌شود، استفاده می‌شود. از فولاد برای استحکام، مس برای رسانش، و آلومینیوم برای ترکیبی از هزینه و رسانش استفاده می‌شود.

 

اطلاعات تکميلي