مراحل ساخت واگن

   مراحل تولید یک واگن عبارت اند از: ورود قطعه ها به صورت ورقه فولادی، رنگ و تست صدا، آب بندی و تست نفوذ آب، بخش ساخت تهویه مطبوع و سالن مونتاژ که در ادامه هرکدام از این مراحل توضیح داده می شوند:

 

  • ورود قطعات به صورت ورق های فولادی

   در این مرحله ورق های فولادی پس از انجام محاسبات و طراحی شکل نهایی بدنه را به وجود می آورند. در این قسمت براساس طراحی های اولیه و نقشه های از پیش تعیین شده، قطعات برش داده می شوند و شکل هندسی نهایی به صورت بخش بخش به وجود می آید. بدنه، شاسی و سقف در این قسمت تولید می شوند. تست های فنی روی آن انجام و سپس آماده ورود به بخش بعد می شوند. روی بدنه ها جای اشکالی مانند چکش برای جلوگیری از اعوجاج (موج دار بودن) های بدنه است.

 

  • رنگ و تست صدا

   بعد از شکل گیری بدنه و انجام تست های فنی، واگن ها روی تراورس های (صفحات مخصوص در حال حرکت) مخصوصی قرار می گیرند و به اتاق رنگ انتقال داده می شوند. واگن ها بعد از رنگ زدن در اتاق کوره رنگ خشک می شوند. البته قبل از رنگ کاری، بدنه باید بتونه کاری شود. مقدار حرارت لازم برای خشک شدن رنگ واگن ها در این قسمت 80 درجه سانتیگراد است.

   در اتاق دیگری در مجاورت اتاق رنگ، ارتعاشات بدنه، لرزش ها و سر و صداهایی که امکان دارد در طول حرکت واگن ایجاد شود، گرفته می شود. قوام رنگ، زیبایی و میزان صداها در این بخش بررسی و کنترل می شود. حداکثر میزان صدای تولید شده از این واگن ها نباید از 72 دسی بل بیشتر باشد.

 

  • آب بندی و تست نفوذ آب

   بعد از مرحله رنگ، واگن ها تست آب بندی و نفوذ آب می شوند. با این اقدام نشتی احتمالی بدنه واگن ها رفع می شود.

 

  • بخش ساخت تهویه مطبوع

   ساخت بخش های تهویه مطبوع قسمت بعدی کار است. در این قسمت پنل ها و کمپرسورهای تهویه مطبوع ساخته و آماده نصب می شود. تولیدات این قسمت نیز تمام در داخل طراحی و تولید می شود.

 

  • سالن مونتاژ

   سالن مونتاژ برای نصب تجهیزات روی بدنه است. یکی از این موارد مانند اطاقک کمپرسور است که در این قسمت، کمپرسور بر روی سقف واگن ها نصب می شوند.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: حمل و نقل ریلی