انتقال اکمان (Ekman Transport)

   انتقال اکمان بعنوان جزئی از تئوری حرکت اولین بار در سال 1902 توسط Vagan Ekman بررسی شد، عبارتی است که برای انتقال برآیند 90 درجه لایه سطحی سیال (لایه‌ای که در معرض باد است) توسط نیروی باد اختصاص داده می‌شود. این پدیده اولین بار Nansen برجسته شد. جهت انتقال وابسته به نیمکره زمین است. در نیمکره شمالی، انتقال در 90 درجه ساعت‌گرد از جهت باد صورت می‌گیرد اما در نیمکره جنوبی در 90 درجه پادساعت‌گرد رخ می‌دهد.

  • تئوری

   تئوری اکمان حالت تئوری چرخش را اگر چرخش آب تنها به دلیل انتقال مومنتوم باد باشد، تشریح می‌کند. در دنیای فیزیکی، مشاهده این اثر به دلیل وجود داشتن نیروهای محرک جریان‌های دیگر مانند فشار و گرادیان چگالی بسیار دشوار است. بنابراین این تئوری تنها در حالتی که نیروی باد نیروی محرک فرض شود، صدق می‌کند.سطح در زاویه 45 درجه نسبت به باد به دلیل ایجاد تعادل بین نیروی کوریولیس و دراگ های تولیدشده توسط باد و آب جریان می‌یابد. اگر اقیانوس را به چندلایه نازک تقسیم‌بندی کنیم، بزرگی سرعت (اندازه) از بالاترین نقطه در سطح به پایین کاهش می‌یابد تا اینکه به‌طور کامل ناپدید شود. جهت آن همچنین در هر لایه متوالی مقدار کمی تغییر می‌یابد (در نیمکره شمالی به راست و در نیمکره جنوبی به چپ). به این پدیده مارپیچ اکمان (Ekman Spiral) گفته می‌شود.

494px-Ekman_spirale.jpg

 

   لایه آب از سطح تا نقطه ناپدید شدن اکمان، بعنوان لایه اکمان (Ekman Layer) شناخته می‌شود. اگر تمامی جریان‌های لایه اکمان با هم جمع شود، انتقال برآیند 90 درجه به راست (چپ) در نیمکره شمالی (جنوبی) می‌شود.

 

اطلاعات تکميلي

  • منبع: Explanation of the results of timing belt failure in an interference engine
  • حوزه کاربرد: مکانیک سیالات