پاورآنالایزر یا هارمونیک آنالایزر (POWERMETER) چیست؟

پاورآنالایزر  یا  هارمونیک آنالایزر  (POWERMETER)  چیست؟

   پاور آنالایزر (پاورمترها Powermeter ) دستگاه هایی هستند که برای محاسبه توان، انرژی، توان اکتیو و راکتیو، فاکتور توان (PF ) واندازه‏ گیری ولتاژ، جریان طراحی گردیده ‏اند. توان معرف انرژی در واحد زمان می باشد و با واحد وات اندازه گیری می شود و در الکتریسیته از حاصل ضرب ولتاژ در جریان به دست می‏ آید. این در حالی است که در سیستمه ای الکتریکی، خصوصا در جریان متناوب نیاز به آنالیز بسیاری از فاکتورها می باشد که در تولید و نحوه انتقال انرژی و مصرف آن در تجهیزات الکتریکی بسیار موثر می باشند. پاور آنالایزر یا هارمونیک آنالایزر برای اندازه گیری چنین پارامترهایی نظیر ولتاژ، جریان، اغتشاش هارمونیک و بسیاری از پارامترهای کیفی توان طراحی شده اند. پاورآنالایزر به همراه نرم افزار برای آنالیز، و همچنین پراب و کلمپ جهت اندازه گیری جریان و ولتاژ سه فاز می باشد. پاور آنالایزر یک ابزار ضروری برای هر مدارالکتریکی است. به کمک پاور آنالایزر می توان ولتاژ باتری را قبل و بعد از استفاده چک کرد، پک باتری را بالانس نموده، جریان و یا ولتاژ و توان سیستم را چک نمود.

 

مدار بالا نسر داخل پاورآنالایزر

مدار بالانسر داخلی پاور آنالایزر می تواند باتری را بدون نیاز به اتصال به شارژر، بالانس نماید. باتری به ولتاژ پایین ترین سل، بالانس می شود.

 

 هارمونیک چیست؟

هارمونیک ها، ولتاژ و جریان های الکتریکی هستند که در شبکه قدرت بر اثر نوعی از بارهای الکتریکی به وجود می‌آیند. جهان امروز، نیازمند پروسه های اتوماتیک، سریع تر و قابل انعطاف تری است و این به منزله آن است که مدارات کنترلی باید هر چه بیشتر در دستگاه ها نصب شوند. مدارات قدیمی با کنتاکتور کنترل می شدند حال آنکه امروزه کلیه کنترل ها توسط نیمه هادی ها صورت می گیرد. همچنین نیاز به منبع تغذیه دائمی در نقاط حساسی مثل بانک ها، بیمارستان ها، مراکز حفاظتی و استفاده روز افزون از منابع تغذیه دائمی UPS را موجب شده است. مهمترین پارامتر اندازه گیری هارمونیک ها THD است که به صورت درصد بیان می شود و برابر با نسبت مجموع کلیه مولفه ها به مولفه اصلی است.


علت ایجاد هارمونیک چیست؟

وقتی که یک بار غیرخطی مانند یکسوکنندﻩها به سیستم قدرت متصل می‌شود باعث به وجود آمدن جریانی می‌شوند که دقیقا سینوسی نیست. شکل موج جریان می‌تواند بسته به نوع بار و در اثر متقابلش با دیگر اجزا سیستم بکلی پیچیده شود. صرف نظر از پیچیدﮔﻰها شکل موج جریان که از طریق تجزیه و تحلیل سری فوریه توضیح داده می‌شود، این امکان وجود دارد که موج را به یک موج ساده تجزیه کرد که در فرکانس سیستم قدرت، در مضرب صحیحی از فرکانس اصلی رخ دهد. نمونه‌های بیشتر از بارهای غیر خطی شامل تجهیزات دفتری و اداری معمول، مانند کامپیوترها و پرینترها و همچنین درایوهای با سرعت قابل تنظیم هستند.
دستگاه های اندازه گیری معمولی قادر به اندازه گیری هارمونیک ها نیستند، اندازه گیری در سیستم های هارمونیک توسط دستگاه های True RMS قابل انجام است. همچنین اندازه گیری طیف فرکانس ها توسط متخصصین و با استفاده از دستگاه های پاور آنالایزر انجام می گیرد.

 

 دستگاه اندازه گیری توان (پاور آنالایزر)

پاورآنالایزرها قادرند تا ولتاژ (ولت)، جریان (آمپر)، توان (وات) و ظرفیت توان (آمپر-ساعت) را اندازه گیری نمایند. بطور کلی تر می توان گفت کمیت های قابل اندازه گیری پاورمترها(پاورآنالایزرها) عبارتند از:

1) جریان

2) ولتاژAC/DC

3)فرکانس

3)ضریب توان

 4)وات ساعت

 5)توان اکتیو

 6)توان راکتیو

 7)زاویه فاز

 8)توان واقعی

 9)توان ظاهری

 

پاورآنالایزرها (پاورمترها) انواع مختلفی دارند که به شرح زیر می باشند:

1) پاور انالایز گرافیکی با کلمپ فلکسیبل

2) وات متر کلمپی

3) پاور آناالایزر نشتی جریان

4) پاور آنالایزر تک فاز و3 فاز هارمونیک

5) پاورمتر

6) وات متر

7) پاور آنالایزر تک فاز

8) پاور انالایزر سه فاز


کاربرد پاور آنالایزرها (هارمونیک آنالایزر):

  • صنایع
  • مکان یابی - عیب زدایی -پیش بینی و پیش گیری مشکلات احتمالی شبکه های توزیع و انتقال
  • استفاده در استودیوهای صدا
  • استفاده در شرکت های داده پردازی - شرکت هایی که دارای سرور حساس می باشند.
  • اپراتورهای برق صنعتی
  • برآورد شار راکتیو، اکتیو و شبکه
  • وسیله ای منحصر به فرد برای آنالیز شبکه
  • کارخانجات بزرگ
  • کارگاه های کوچک
  • مصرف کننده های تجاری و فروشگاه ها
  • هتل ها
  • ساختمان های اداری
  • مجتمع های مسکونی و تجاری
  • بیمارستان ها  و تست ترانسفورماتور قدرت تک فاز و ...

 جهت کسب اطلاعات بیشتر یا خرید انواع آنالایزرهای توان با انرژی کالا تماس بگیرید.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: لوازم اندازه گیری