یویو کایت (فناوری جدید تولید انرژی برق از باد)

   بادبادک‌های تولید کننده‌ی انرژی غول پیکر یا Giant Energy-Generating kites، وسیله ایست با مکانیزمی ساده ولی بسیار کاربردی که انرژی سبز یا محیط زیستی باد را به انرژی الکتریکی تبدیل و آن را در باتری ذخیره می‌کند. این وسیله بسیار شبیه بادبادک‌هایست که در دوران کودکی با آن ها بازی می‌کردیم ولی با تفاوت این که امروزه این وسیله نجات دهنده‌ی محیط زیست است!  

انسان برای قرن‌های متوالی از بادبادک (بادبان) و فن آوری نظیر آن برای مهار انرژی باد استفاده کرده است. اخیرا در زمانی که سوخت‌های فسیلی سلطنت می‌کردند، بادبادک‌ها به عنوان اسباب بازی و تفریح به کار گرفته می‌شدند. اما در حال حاضر که دوران سلطنت نفت و زغال سنگ به پایان رسیده، محققان در تلاشند تا یک بار دیگر به بررسی مفهوم ساده ی یک بادبادک برای گسترش قابلیت‌های تولید انرژی باد بپردازند. متخصصين هوافضای دانشگاه تکنولوژی دلفت هلند (technology university delft) در حال آزمایش ايده امكان برداشت انرژی از سرعت بالای باد در ارتفاعات بالاتر از محدوده كاربری توربين های بادی هستند. در اين راستا، از بادبادک غول پیکر در ارتفاعی که توربین‌های بادی نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند، استفاده می‌شود.

به عقیده‌ی آن ها، به لحاظ تئوریک بادبادکی با ابعاد خاص (حدود 25 متر مربعی ) قادر به تولید انرژی کافی به قدرت kw40 است که اثرات زیست محیطی و قیمت کمتری نسبت به توربین های بادی دارد بدین صورت انتخاب خوبی برای جایگزین شدن آنها به جای توربین‌‎های بادی می‌باشد. باد در ارتفاع بالا یک منبع اصلی تجدید پذیر محسوب می شود. با این وجود درمیابیم که دسترسی به این انرژی فراتر از دسترس توربین‌های بادی و سیستم‌های انرژی باد معمولی است. یکی از راه‌های ممکن برای بدست آوردن این انرژی استفاده از بادبادک تولید کننده انرژی است.

برای آزمایش این نظریه، Roland Schmehl و تیم تحقیقاتی مرتبط، آزمایش ها و بررسی‌های خود را از سال 1998 میلادی آغاز کردند. آن ها بال منحنی شکلی مانند چتر مورد استفاده در ورزش چتربازی را به وسیله‌ی یک کابل به زمین متصل کردند که توسط همین کابل کنترل می‌شد. بادبادک با کشیدن و پمپاژکردن کابل و در فازهای حلقه‌ای شکل با دوره‌های متناوب حرکت و اداره می‌شود. حال برای به حداکثر رساندن انرژی تولید شده در فازهای حلقه‌ای، مانورهای این بادبادک در محدودهای مانند عدد 8 انجام می‌شود. (∞)

hang3.gif

 

اطلاعات تکميلي