نحوه ارزيابي و اندازه گيري مصرف انرژي الكتريكي (Ee) در صنعت سیمان

   ارزیابی و اندازه گیری مصرف انرژی الكتریكی در هر فرآیند تولید سیمان به صورت سالانه انجام  می گیرد. بهترین زمان ترجیحی ماههای پایانی هر سال می باشد. برای تعیین میزان مصرف انرژی ویژه الكتریكی می بایستی انرژی الكتریكی مصرف شده كل در طی یك سال تعیین شده و بر میزان كلینكر تولید شده كل در همان زمان تقسیم گردد.

 

نحوه اندازه گیری و محاسبه مصرف انرژی حرارتی و الکتریكی در یكسال

برای تعیین میزان مصرف انرژی حرارتی و الکتریكی در بخش های مختلف هر فرآیند تولید سیمان (به بند 3-2 مراجعه شود) می بایستی كنتورهای اندازه گیری در هر یك از بخش های مختلف انرژی بر، از ابتدای دوره مورد نظر (ابتدای سال) نصب شده باشد. میزان انرژی حرارتی و الکتریكی مصرفی در پایان سال و در هنگام ارزیابی و اندازه گیری بر اساس مقادیر این كنتورها و با توجه به اسناد و مدارك موجود در واحد تولیدی از قبیل قبوض مربوط به انواع حامل های برای مدت یكسال تعیین می شود.

یادآوری به منظور اطمینان از عملكرد صحیح این كنتورها، ضروری است گواهی كالیبراسیون از مراكز معتبر در مورد هر كنتور وجود داشته باشد.

یادآوری 2 توصیه می شود ارزیابی و اندازه گیری مقادیر انرژی مصرفی نشان داده شده توسط این كنتورها در فواصل زمانی مناسب توسط واحدی تولیدی ثبت گردد. مركز ارزیابی كننده نیز می تواند در بازه های زمانی مناسب (به طور مثال هر سه ماه یكبار) از این گونه وسایل اندازه گیری بازدید و نظارت نماید.

 

نحوه اندازه گیری و محاسبه میزان سیمان تولیدی در یك سال

با توجه به دشواری های اندازه گیری مستقیم، میزان سیمان تولیدی هر فرایند تولید سیمان، بر اساس مقادیر اعلام شده توسط تولید كننده در نظر گرفته می شود. مقدار تولید كه توسط سازنده اعلام می شود، می بایستی با مقادیر قید شده در دفاتر و اسناد موجود در واحد تولیدی مطابقت نماید.

 

نحوه محاسبه مصرف انرژی ویژه الكتریكی (Ee)

مصرف انرژی ویژه الكتریكی هر فرآیند تولید سیمان از حاصل تقسیم مصرف انرژی الكتریكی آن در یكسال مصرف (كه بر طبق بند 5-1 محاسبه می شود) بر میزان سیمان تولیدی آن در همان دوره زمانی (كه بر طبق بند 5-2 محاسبه می شود) تعیین می گردد.

                         سیمان تولیدی در یك سال / مصرف انرژی الكتریكی در یك سال = Ee

مقدار مصرف انرژی الكتریكی ویژه Ee بر حسب كیلو وات ساعت بر تن سیمان تولیدی بیان می شود. گروه مصرف انرژی الكتریكی هر فرآیند بر اساس مقدار Ee محاسبه شده و با توجه به نوع فرایند تعیین و اعلام می گردد.

اطلاعات تکميلي