هاردآندایز (آبکاری آندی)

   در مفهوم کلی آب کاری آندی فرآیند تبدیل سطح الومینیوم و آلیاژهای آن به لایه اکسیدی متخلل است. آبکاری آندی در الکترولیت و شرایط عملیاتی مختلف از نظر غلظت، ترکیب حمام، وجود افزودنی، درجه حرارت، ولتاژ، جریان و زمان انجام می گیرد. برخی دلایل انجام عملیات هاردآندایز به شرح زیر است:

  • افزایش مقاومت خوردگی: پوشش یکپارچه اکسید آلومینیوم در مقابل خوردگی مقاوم است و در برابر خوردگی های محیطی و آب نمک به خوبی مقاومت می کند. پوشش هاردآندایز به عنوان سدی در مقابل عوامل خورنده عمل کرده و به این ترتیب فلز زیرین را محافظت می کند.
  • افزایش مقاومت سایشی: در فرآیندهای آندکاری سخت ((Hard Anodize پوشش هایی با ضخامت 25 میکرومتر تا بیش از 100 میکرومتر تولید می شود. با توجه به اینکه اکسید آلومینیوم ذاتا سختی بالایی دارد این ضخامت ها برای مواردی نظیر ظروف پخت و پز و استفاده در آشپزخانه بسیار مناسب است.
  • افزایش پیوند چسبندگی: لایه آندی سخت استحکام چسبندگی و دوام را افزایش می دهد. این پوشش ها به طور وسیع در اسکلت هواپیماهای مدرن به کارمی روند.
  • تامین عایق الکتریکی: اکسید آلومینیوم دی الکتریک است و ولتاژ شکست فیلم های تولید شده بر حسب نوع آلیاژ و ماهیت و ضخامت پوشش از چند ولت تا چند هزار ولت تغییر می کند.
  • برخی دیگر از خصوصیات اکسید آلومینیوم عبارتند از افزایش قدرت تشعشع، کشف ترک های مویی، افزایش روانکاری ، امکان استفاده از امولسیونهای لیتوگرافی و فوتوگرافی.

فرآیندهای هاردآندایز معمولا مطابق با استاندارد MIL-A-8625-F نیروی دریایی آمریکا انجام می شود. ترکیب آلیاژ آلومینیوم، کیفیت سطحی، فرآیندهای قبلی و عملیات حرارتی روی کیفیت پوشش های آندی تاثیر می گذارند.

 

ظروف هاردآندایز:

انواع ظروف فلزی، ظروف روکش شده توسط پلیمرها به علت آسیب پذیری جداره داخلی آن ها، علی رغم رعایت تمام اصول بهداشتی باعث آلودگی غذا به انواع مواد مضر و بیماری زا می شود. برای حل این معضل و تامین سلامت خانواده ها در زمینه ظروف پخت و پز متخصصان از فرآیند هارد آنودایز که در صنایع زیر مجموعه هوافضا مورد استفاده قرار می گیرد استفاده می کنند. ظروفی که با این تکنولوژی تولید می شوند عمر مفید بسیار طولانی، پخش حرارت یکنواخت و ظرفیت گرمایی بالایی دارند و در آن ها نقطه داغ  (HOT SPOT)ایجاد نمی شود. یکی دیگر از ویژگی های مهم این ظروف قابلیت شستشوی راحت آن ها با سیم های ظرفشویی است.

در این تکنولوژی پیشرفته (HIGH TECH) سطح رویه ظروف توسط فرآیندی الکتروشیمیایی به اکسید آلومینیوم (AL203) که ماده ای بسیار سخت و ضد فرسایش است، تبدیل می شود. بنابراین بدون اینکه روکشی روی ظروف قرار گرفته باشد ماهیت این ظروف تا عمق مورد نظر تغییر می یابد. اکسید آلومینیوم پس از الماس سخت ترین ماده ای است که در طبیعت یافت می شود.

به دلیل ویژگی های منحصر به فرد ظروف هاردآندایز حدود 35 سال است که در دنیای غرب شرکت های بسیار محدودی اقدام به تولید این نوع ظروف کردند و فرمول های آن بسیار محرمانه بوده و هست و به دلایل مختلف از جمله تحریم های ناجوانمردانه غرب علیه کشور ما، این تکنولوژی در اختیار شرکت های ایرانی قرار نگرفت.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: آبکاری فلزات