بازتاب سنج زمانی (TDR)

   بازتاب سنج بر معیار زمان (TDR) وسیله ای الکترونیکی می باشد که بر اساس بازتاب سنجی زمانی نوع و مکان خرابی و یا مشکل در بسیاری از انواع کابل ها را بیان می کند. این وسیله همچینین برای تعیین قطعی در انواع اتصالات، بردهای الکترونیکی و یا انواع مسیر های المتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. در کابل های نوری از نوع دیگری از همین وسیله که به بازتاب سنج نوری زمانی (OTDR) معروف است استفاده می شود.

 

توصیف:

TDR در اصل بازتاب ها در طول یک رسانا را اندازه گیری می کند. برای این کار TDR یک سیگنال تصادفی را به درون ماده رسانا ارسال و سپس به بازتاب های آن گوش می دهد. اگر سیم یا رسانا دارای مقاومت ظاهری (امپدانس) یکنواخت باشد و بصورت مناسبی به انتها وصل شده باشد، هیچ انعکاسی به وجود نیامده و موج تولید شده به مرور زمان در درون ماده رسانا جذب خواهد شد. اما در صورتی که در کابل خرابی وجود داشته باشد انعکاسی از سیگنال ارسال شده به TDR بر خواهد گشت. از این لحاظ TDR در اصل همانند یک رادار رفتار خواهد کرد.

 

انعکاس:

در حالت کلی انعکاس های بازگشته به TDR در شمایل همان سیگنال ارسالی خواهند بود ولی نشانه ها و اندازه شان بستگی به تغییرات در اندازه مقاومت ظاهری سیم (امپدانس) خواهد داشت. در صورتی که در مکانی از سیم مقاومت ظاهری افزایش یابد، علامت سیگنال انعکاس یافته با سیگنال اصلی یکسان خواهد بود. اما در صورتی که مقاومت ظاهری کاهش یابد سیگنال بازگشتی داراری علامتی مخالف خواهد بود. اندازه سیگنال انعکاسی علاوه بر تغییرات امپدانس به افت در درون خود ماده رسانا هم بستگی خواهد داشت.

انعکاس ها در محل های ورودی و خروجی TDR اندازه گیری شده و بر اساس زمان برروی نمایشگر نشان داده خواهند شد. از سوی دیگر، نمایشگر می تواند بر اساس طول کابل هم اطلاعات را نشان بدهد. دلیل این امر اینست که سرعت انتقال سیگنال در یک رسانا بطور تقریبی و با نسبت خوبی ثابت است.

با توجه به موارد توضیح داده شده، TDR این قابلیت را دارد تا مقاومت ظاهری کابل، محل های بهم چسبیدگی، اتصالات، مکان افت جریان و طول تقریبی کابل را تعیین کند.

 

در صورت تمایل به خرید محصولات به وب سایت انرژی کالا مراجعه کنید.

اطلاعات تکميلي