ضخامت لايه اكسيدي – آندي

   ضخامت لایه اكسیدی آندی ایجاد شده بر روی آلومینیوم به مدت زمان حضور قطعه در داخل حمام بستگی دارد مشروط بر اینكه تمام شرایط انجام كار استاندارد باشد. در این صورت برای به دست آوردن ضخامتی معادل 5 میكرون با دانسیته جریان 6/1 آمپر بر دسی متر مربع حدود 10 دقیقه و برای ضخامتی برابر 10 میكرون حدود 20 دقیقه زمان مورد نیاز است.

به عبارت دیگر هر چه ضخامت بیشتری مدنظر باشد زمان بیشتری مورد نظر می باشد، اما در برخی موارد حتی با افزایش زمان عملیات ممكن است هیچ نوع افزایش صخامتی ایجاد نشود. شكل زیر نشان دهنده ضخامت لایه اكسیدی حاصل از آندایزینگ برخی از آلیاژهای مختلف الومینیوم نسبت به زمان می باشد. (محلول الكترولیت اسیدسولفوریك با غلظت 165 گرم در لیتر و دانسیته جریان نیز 2/1 آمپر بر دسی متر مربع است). دلیل محدودیت در ایجاد ضخامت دلخواه و بالا در لایه پوشش اكسیدی هنوز مشخص و قطعی نیست اما می توان آن را ناشی از تعادل بین دو عامل زیر دانست:

الف-  قابلیت جریان الكتریكی در انتقال یون های آلومینیوم از لایه ها به منظور ایجاد و تشكیل اكسید تازه.

ب قابلیت حل آلومینیوم توسط محلول الكترولیت (اسیدسولفوریك).

از جمله دلایل دیگر محدودیت ضامت لایه اكسیدی قال تشكیل می تواند گرمای ایجاد شده در پروسه آندایزینگ باشد زیرا اگر جریانی معادل 6/1 آمپر و ولتاژ 16 ولت را جهت هر دسیمتر مربع از سطح آندالیز شده مناسب بدانیم در آن صورت به ازای جریان فوق گرمایی معادل 240 وات ایجاد خواهد شد.

از سوی دیگر، تشكیل اكسید آلومینیوم نیز گرمازا بوده و به ازای هر گرم از اكسید تشكیل دشه 400 كیلوكالری گرما آزاد می گردد. هر چند كه این گرما می تواند با استفاده از هم زن و یا جریان باد از داخل حمام خارج شود . اما به نوبه خود مانع از رشد و افزایش صخامت لایه اكسیدی آندی می شود. هچنین در پروسه آندایزینگ سخت، با اعمال دانسیته جریان 5/2 آمپر بر دسی متر مربع در صفر درجه سانتیگراد زمانی كه اكسیژن در آندها ظاهر می شود به صورت پلاریزاسیون عمل كرده و مقاومت را در لایه آندی افزایش می دهد.

این عمل نیز باعث محدودیت در رشد لایه اكسیدی می گردد. در تقابل با این پدیده اگر ولتاژ افزایش یابد به نحوی كه بتواند مقاومت مزبور را در هم شكند سوختگی فلز پیش خواهد آمد كه مشكل آفرین می باشد.

اطلاعات تکميلي