ظروف تفلون

   تفلون در واقع نوعی پوشش نچسب و عایق الکتریسیته است که هم مقاومت حرارتی بالا و هم مقاومت شیمیایی خوبی در مقابل اسیدها و بازها دارد. تفلون ها در میان پوشش های نچسب دیگر از بالاترین ضریب نچسبی برخوردارند. اگر چه ظروف تفلون یا نچسب، طرفداران زیادی دارد ولی در مورد مضرات و تاثیرات نامطلوب آن هم صحبت های زیادی می شود.

 

مزایای استفاده از ظروف تفلون

  • خاصیت نچسب بودن.

معایب استفاده از ظروف تفلون

  • مطالعات و تجربیات زیادی در زمینه آسیب حیوانات و خصوصا پرندگان در اثر استنشاق بخارات حاصل از گرم شدن تفلون وجود دارد از جمله در تحقیقی كه در آمریكا انجام شده، نشان داده شده است كه وقتی دمای ظروف تفلون، از حد معینی بالا برود، در اثر تجزیه لایه پوشاننده آن، حدود 15 نوع ذره بخار سمی آزاد می شود. در تحقیقات انجام گرفته، مشخص شده كه یكی از مواد سرطان زای موجود در ظروف تفلون، در موش 4 نوع سرطان شامل سرطان كبد، پانكراس، سینه و بیضه ایجاد می كند. بر همین اساس می توان احتمال داد كه استفاده دراز مدت از این ظروف و مواجهه زیاد با این ماده در انسان نیز چنین اثرات سوئی داشته باشد.
  • برخی کارشناسان هشدار می دهند که در تهیه برخی ظروف تفلون از کادمیم استفاده می شود که از فلزات سنگین بوده و این ماده به مرور وارد غذا می شود و باعث بروز سرطان، کوتاهی قد و ضایعات پوستی می گردد. همچنین در سنتز هموگلوبین دخالت می کند و منجر به کم خونی می شود.
  • هرچه ظروف با پوشش تفلون، گرم تر شود، احتمال آزاد شدن بخارات سمی از آنها بیشتر است. از سوی دیگر تحقیقات علمی ثابت كرده است كه هر چه سن ظروف، كمتر، یا به عبارتی ظرف، نوتر باشد، در صورتی كه حرارت زیادی به ظرف خالی داده شود، تاثیرات سوء آن بیشتر است.
  • باید از بازسازی ظروف تفلون، جدا خودداری كرد، چون نوع ماده مصرفی و نحوه كار مورد تایید وزارت بهداشت نیست
  • ظروف نچسب تنها وقتی مضر می شوند که تا دمای بالاتر از ۳۵۰ درجه سانتیگراد یا ۶۵۰ درجه فارنهایت حرارت داده شوند. این حالت زمانی رخ می دهد که یک ماهیتابه خالی روی شعله گذاشته شده است. در این حالت لایه نچسب دودی آزاد می کند که سمی و آزاردهنده است. البته از دودی که در روغن های معمولی روی حرارت ایجاد می کنند کمتر سمی است.
  • نیاز به استفاده از كفگیرهای چوبی یا پلاستیكی كه خود عامل بیماری و تجمع میكروب هاست.

اطلاعات تکميلي