فرآیند های مهم در آندایزینگ آلومینیوم (چهار: قلابها)

   تمامی قطعات جهت آندایز شدن می بایست به طریقی به میله جریان مثبت (آند) وصل شوند. بنابراین قلابها نقش موثری را در این رابطه عهده دار می باشند. انتخاب و ساخت قلاب مناسبی كه بتواند از سویی قطعه كار را محكم نگهداشته و اتصال خود و تسمه حامل جریان را به نحو مطلوب و محكمی برقرار نماید و از سوی دیگر جریان و ولتاژ مورد نیاز را از خود عبور دهد. بیشتر به یك هنر می ماند كه از تجربه زیاد و مدنظر قرار دادن مبانی علمی ناشی می گردد.

   آلومینیوم و آلیاژهای آن در ساخت قلابها و بست ها معمولا” بیشترین كاربرد را دارند (هر چند كه فلز تیتانیوم نیز اخیرا” در این زمینه مطرح گردیده است) دلیل آن نیز شاید قابلیت انعطاف قلابهای آلومینیومی باشد كه با انجام تغییراتی بر روی هر قلاب می توان آنها را جهت اتصال قطعات با ابعاد متفاوت مورد استفاده قرار داد.

   برای قطعات كوچك می توان قلابها را به صورت چنگه هایی درست كرد و بر روی هر كدام از آنها چندین قطعه را آویزان نمود در صورتی كه نتوان قطعات را به علت كوچكی بیش از حد روی قلابها آویزان كرد استفاده از گردونه مخصوص الزامی است. در هر صورت موارد زیر در انتخاب و ساخت قلابها و همچنین كاربری آن می باید مدنظر قرار گیرد.

الف تركیب آلیاژهای آلومینیوم مورد استفاده جهت ساخت قلابها نباید دارای بیش از 5% مس و 7% سیلیسیوم باشد.

ب ابعاد قلابها باید طوری انتخاب گردد كه بطور كامل بتواند جریان مناسب را به هر كدام از قطعات برساند.

ج جنس قلابها باید به گونه ای باشد كه در مقابل فشار مكانیكی ، خوردگی و گرما مقاومت كافی را دارا باشد.

د قلابهای چنگه ای كه چندین قطعه بر روی آن نصب می شوند می بایست طوری طراحی گردند كه هر كدام از قطعات به نحو مستحكمی بر روی آن قرار گرفته و به مقدار كافی مایع الكترولیت و جریان هوا در بین فواصل قطعات جریان داشته باشد و نیز بتواند جریان برق را به طور مساوی به همه قطعات برساند.

ه اگر از آلومینیوم و آلیاژهای آن در ساخت قلابها استفاده شود معمولا” همراه با قطعات متصل به آن آندایز شده و قشری از اكسید بر روی آن می نشیند. این اكسید عایق الكتریكی بوده و جریان را از خود عبور نمی دهد. بنابراین جهت هدایت بهتر جریان الكتریسیته می بایست لایه اكسیدی فوق را (به خصوص در بخشهایی از محل اتصال به تسمه حامل جریان یا به قطعه كار است) از بین برد بدین منظور كافی است كه قلاب های اكسید شده را در یكی از تركیبات زیر غوطه ور نمود.

سود سوز آور                         5% وزنی

آب                                      بقیه حجم تانك

درجه حرارت                          38 65 درجه سانتیگراد

 

اسید سولفوریك                     37 گرم در لیتر

اسید فسفریك                       37 گرم در لیتر

آب                                      بقیه حجم تانك

درجه حرارت                           88 176 درجه سانتیگراد 

 

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: صنعت- آندایزینگ آلومینیوم