طبقه بندی کالاهای خطرناک

   كالاهای خطرناک به موادی گفته می شود كه می تواند موجب آسیب آنی و فوری به افراد، تجهیزات و محیط گردند. كالاهای خطرناک در بسیاری از كشورها بر اساس سیستم ملل متحد (UN) طبقه بندی شده و بر چسب گذاری می شوند. این سیستم كمک می كند كه خصوصیات و خطرات اینگونه مواد سریعا قابل تشخیص باشد. در این سیستم كالاهای خطرناک بر اساس خصوصیات خطرناک خود در 9 كلاس طبقه بندی می شوند. این كلاس ها شامل 8 كلاس مشخص و یک كلاس مواد متفرقه می باشد.

   خطرات مربوط به هر كلاس با برچسب های لوزی شكل مخصوص مشخص می شود. گاهی اوقات چنانچه ماده ای علاوه بر خطر اصلی دارای خطر دیگری نیز باشد می توان از لوزی كوچكتری در كنار لوزی اصلی استفاده نمود. به عنوان مثال اسید هیدروفلوریک ماده ای خورنده و در عین حال سمی است. برخی از كالاهای خطرناک شامل كلاس های 1 ،2 ،4 ،5 و 6 خود دارای تقسیمات بعدی یا ساب كلاس هایی هستند كه نشانگر جنبه مشخصی از خطرات ماده می باشد مثلا كلاس دوم گازها و ساب كالس 201 گازهای قابل اشتعال می باشد.

   علاوه بر این، در برخی از كلاس ها تقسیم بندی های بعدی شامل گروه های بسته بندی (Groups Packaging) نیز وجود دارد كه نشان دهنده خطر نسبی ماده در داخل یک كلاس می باشد (خطر كم PGIII ، خطر متوسط PGII و خطر زیاد PGI) بنابراین تمام بسته ها (البته به جز بسته های بسیار كوچک)، كانتینرها و تانكرهای حمل مواد كه حاوی كالاهای خطرناک هستند باید دارای برچسب مناسب با ذكر كلاس مربوطه باشند. این بر چسب (یا لوزی خطر) نشان دهنده ماهیت خطر با استفاده از یک سیستم رنگی و علامتهای خاص و نیز شماره كلاس كالای خطرناک می باشد. بنابراین تولیدكنندگان و وارد كنندگان اینگونه كالاها باید اطمینان داشته باشند كه این مواد بطور صحیح تقسیم بندی و برچسب گذاری شوند.

كلاس 1 -مواد منفجره (Explosives)

كلاس 2 -گازها (Gases)

كلاس 3 -مايعات قابل اشتعال (Liquids Flammable)

كلاس 4 -جامدات قابل اشتعال (Flammable Solids)

كلاس 5 -موادد اكسید كننده (Oxidizing Substances)

كلاس 6 -مواد سمی و عفونت زا(Substances Infectious and Toxic)

كلاس 7 -مواد راديواكتيو (Radioactive Substances)

كلاس 8 -مواد خورنده (Corrosives)

كلاس 9 -مواد متفرقه (Miscellaneous)

موارد مربوط به هر کلاس در پست های بدی به تفضیل بیان شده است.

جهت خرید انواع مواد شیمیایی با فروشگاه انرژی کالا تماس بگیرید.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: صنایع شیمیایی- آزمایشگاه- صنعت
  • سازمانهاي وابسته: سیستم ملل متحد(UN)
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)