اقدامات کنترلی در کار با مواد شیمیایی (چهارده: دفع مواد زائد خطرناک، پانزده: آموزش، شانزده: ثبت و نگهداری گزارشات)

  • دفع مواد زائدخطرناک

به منظور حفاظت از محیط زیست تمام واحدها باید به روش های كاهش مواد زائد خطرناک آگاهی داشته و تا حد ممكن این روش ها را به كار برند. مواد زائد شیمیایی نباید به آب های سطحی تخلیه شده و از تخلیه اینگونه مواد به داخل سینک ها و آبروها نیز باید اجتناب نمود. مخازن حاوی مواد شیمیایی باید سالم بوده تا از هر گونه نشت مواد شیمیایی جلوگیری بعمل آید. در صورت امكان می توان از حصاربندی به منظور جمع آوری نشتی یا ریخت و پاش های احتمالی در موارد اضطراری كمک گرفت. ارتفاع حصارها باید متناسب با حجم مخازن مواد شیمیایی باشد. مواد مناسب مانند خاک دیاتومه باید برای جمع آوری نشتی ها و یا ریخت و پاش های احتمالی مواد شیمیایی در موارد اضطراری در دسترس باشد. كلیه مواد زائد ناشی از كار با مواد خطرناک باید بطور صحیح جمع آوری و دفع شوند.

 

  • آموزش

 تمام كارگران و افرادی كه با عوامل شیمیایی زیان آور و كالهای خطرناک سروكار دارند باید آموزش های لازم را ببینند. به عنوان مثال افراد زیر حتماً باید كارگاه های آموزش ایمنی شیمیایی را بگذرانند مانند كاركنان متخصص و كارگران تكنیكال، سوپروایزرها، مدیران و پرسنل آزمایشگاهها اعم از كارمندان و كارآموزان و دانشجویان، كاركنان انبارهای مواد، مسئولین خدمات و سرویس و نگهداری و مسلماً مسئولین ایمنی و بهداشت.

 

  • ثبت و نگهداری گزارشات

بطور كلی لازم است گزارشات و سوابق لازم بطور صحیح ثبت و نگهداری شوند. طریقه نگهداری ممكن است به صورت نسخ فیزیكی و یا فایل های كامپیوتری باشد. نگهداری سوابق و گزارشات در موارد زیر ضرورت دارد:

- سوابق و گزارشات ارزیابی ریسک در محیط كار در این گزارشات ریسک های ارزیابی شده و در صورت لازم اقدامات پایش محیط كار، پایش بیولوژیک و اقدامات كنترلی لازم قید می شود.

- نتایج مربوط به پایش هوا این گزارشات باید بصورت قابل فهم و قابل دسترس تهیه شده بطوریكه در آینده قابل استفاده باشند.

- نتایج مربوط به معاینات دوره ای و پایش بیولوژیک از آنجا كه برخی از عوامل شیمیایی ممكن است سال ها بعد اثرات و عوارض خود را روی افراد نشان دهند نگهداری سوابق از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین نگهداری این گزارشات به مدت طولانی می تواند در مطالعات اپیدمیولوژیک مورد استفاده قرار گیرد.

- گزارشات مربوط به دوره های آموزشی این گزارشات باید شامل نام دوره و محتوی آموزش ها، اسامی افراد آموزش دیده و نام مدرسین دوره ها باشد.

 جهت خرید انواع مواد شیمیایی با فروشگاه انرژی کالا تماس بگیرید.

اطلاعات تکميلي

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)