اقدامات کنترلی در کار با مواد شیمیایی (دوازده: دوش های ایمنی و فواره های چشمی، سیزده: اقدامات در شرایط اضطراری )

  • دوش های ایمنی و فواره های چشمی

دوش های ایمنی و فواره های چشمی برای آزمایشگاه و محیط های كار با مواد شیمیایی و یا چنانچه در برگه های MSDS مواد ذكر شده باشد باید فراهم گردد. آزمایشگاه هایی كه فاقد این امكانات هستند باید بر حسب نوع و خطرات مواد شیمیایی و تعداد افراد در معرض، فراهم نمودن این امكانات را در اولویت قرار دهند.

 

  • اقدامات در شرایط اضطراری

هر چند به كارگیری اقدامات كنترلی احتمال وقوع موارد اضطراری را كاهش می دهد با این وجود احتمال وقوع نشتی، ریخت و پاش و انتشار كنترل نشده مواد شیمیایی وجود دارد. در این موارد دستورالعمل های لازم برای محیط كار باید تهیه شود مانند دستورالعمل نحوه جمع آوری و پاک سازی ریخت و پاش مواد خطرناک، دفع صحیح مواد زائد شیمیایی، قطع وسایل و دستگاه ها در شرایط اضطراری، انتشار كنترل نشده مواد مانند نشتی ها، آتش سوزی، انفجار، چگونگی تخلیه محل در موارد اضطراری، كمک های اولیه و غیره ...

اینگونه دستورالعمل ها باید در محیط های كار، آزمایشگاه ها و انبار مواد نصب شده و قابل رؤیت باشند. همچنین شماره تلفن های تماس اورژانس، نگهبانی و سایر تلفن های ضروری باید در دسترس بوده تا در موارد اضطراری مورد استفاده قرار گیرند. همانطور كه در بخش مربوط به كدهای مواد شیمیایی ذكر گردید علاوه بر كدهای بین المللی كه به منظور شناسایی مواد شیمیایی بوجود آمده اند، كدهایی نیز تحت عنوان كدهای اقدامات اضطراری (codes action Emergence) ارتقاء یافته اند كه اطلاعات لازم را برای موارد اضطراری فراهم می آورند. در اینجا به دو مورد از این كدها شامل كد Hazchem و لوزی NFPA اشاره می شود.

 

- كد Hazchem

كد Hazchem توسط سرویس آتش نشانی لندن به منظور فراهم نمودن اطلاعات لازم برای برخورد با موقعیت های اضطراری در كار با مواد شیمیایی بوجود آمده است. این كد شامل یک سیستم كد گذاری الفبایی- عددی 2 تا 3 تایی بوده كه راهنمایی برای اقدامات اضطراری می باشد. علامت اول همواره یک عدد از 4-1 بوده و بیانگر وسیله مناسب برای اطفاء حریق و یا در صورت لزوم پاكسازی ریخت و پاش احتمالی ماده شیمیایی می باشد (1 :آب به صورت جت، 2 :آب بصورت مه، 3:فوم، 4 :عامل خشک)

علامت دوم همواره یكی از حروف Z-P (به استثناء حروف Q, U, V ) بوده كه بیانگر احتمال وجود یک واكنش شدید یا انفجار، نوع لباس حفاظتی مورد نیاز و چگونگی جمع آوری یا رقیق سازی ریخت و پاش های احتمالی ماده شیمیایی می باشد. علامت سوم، چنانچه وجود داشته باشد، همواره حرف E خواهد بود كه بیانگر این است كه تخلیه افراد از محوطه آتش باید مد نظر قرار گیرد.

- لوزی NFPA

لوزی NFPA كه توسط انجمن ملی حفاظت از حریق امریكا بوجود آمده است یک سیستم كدگذاری رنگی عددی برای نشان دادن اثرات بهداشتی (آبی)، قابلیت اشتعال (قرمز) و واكنش پذیری (زرد) مواد شیمیایی می باشد. هر یک از این لوزی های رنگی ممكن است شماره ای از 4-0 را شامل شوند كه معمولاً عدد صفر نشان دهنده اثر یا خطر ناچیز و عدد 4 نشان دهنده اثرات یا خطرات شدید ماده شیمیایی می باشد (شكل1) همچنین یک علامت مخصوص (سفید) نیز ممكن است برای نشان دادن مواردی نظیر واكنش پذیری با آب، اكسید كننده، واكنش پذیر و خاصیت سمی به كار رود.

 

 45.jpg

 شکل 1: لوزی NFPA

 جهت خرید انواع مواد شیمیایی با فروشگاه انرژی کالا تماس بگیرید.

 

 

 

اطلاعات تکميلي

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)