اندازه‌گيری PH

اندازه‌گیری PH

PH از لغت Hydrogene Power گرفته شده، به معنی قدرت یونی هیدروژن می باشد و بیان کننده ی میزان اسیدی یا بازی بودن آب است. نسبت مولکول های یونیزه شده در محیط های آبی را PH گفته و به طور خلاصه میتوانیم بگوییم به درصد اسیدیته و قلیائیت آب PH گفته می شود.

درجه اسیدیته یا قلیائیت آب بین 0 و 14 متغییر است و عدد 7 که حد وسط آن می باشد به معنی نقطه مرزی یا خنثی می باشد که به معنی این است که نه آب اسیدی است نه قلیایی. اگر هرچه از طرف عدد هفت که خنثی است به طرف 0 حرکت کنیم آب به سمت اسیدی کشیده شده و به معنی کاهش PH است و هر چه از عدد خنثی یعنی عدد 7 به سمت 14 حرکت کنیم آب به سمت قلیایی و افزایش PH حرکت می کند.

موادی وجود دارد كه قابلیت تغییر رنگ در برخورد با محیط‌های اسیدی و بازی دارند. این مواد اصطلاحا «PH indicator»، یا معرف PH نامیده می شوند. برای مثال «فنول فتالئین» و «بروموتیمول بلو»

معمولا برای اندازه‌گیری PH از كاغذهای مخصوص آغشته به معرف استفاده می كنند. این كاغذ‌ها وقتی كه در محلول‌های اسیدی یا بازی فرو برده می‌شوند، بلافاصله دچار تغییر رنگ می‌شوند. در این مورد كاغذ لیتموس (یا ترنسل) برای همه شناخته شده است. امروزه اندازه‌گیری PH بوسیله‌ی ابزارهای الكترونیكی مثل‌ «PH متر» نیز امكان‌پذیر شده است.

كاغذ لیتموس
لیتموس ماده‌ای است كه از گلسنگ‌های خاصی بدست می‌آید. لیتموس قابلیت این را دارد كه در مقابل مواد اسیدی به رنگ قرمز و در مقابل مواد بازی به رنگ آبی در آید. در بسته‌بندی كاغذ لیتموس یك مقیاس رنگی وجود دارد كه رنگ كاغذ در PH مورد نظر را نشان می‌دهد.

استفاده از كاغذ لیتموس:
استفاده از كاغذ لیتموس بسیار ساده است. ابتدا گوشه‌ی انتها‌ی كاغذ را در مایعی كه می‌خواهید آزمایش كنید فرو ببرید و به سرعت خارج كنید. PH مایع با مقایسه رنگ كاغذ با جدول رنگی یا مقیاس در اختیارتان مشخص می‌شود.

متر وسیله‌ای الكترونیكی است كه بخش حبابی شكل آن حساس به غلظت یون هیدروژن موجود در محلول مورد آزمایش است.PH سیگنالی كه بوسیله‌ی حباب ایجاد می‌شود تقویت شده و به نمایشگر فرستاده می‌شود. قبل از استفاده از متر باید آن را ستPH (استاندارد) كرد. برای این كار الكترود آن را در محلول بافر با  PH معلوم قرار می‌دهیم. اگر PH دقیق رانشان ندهد دستگاه را روی PH اسمی بافر، به كمك دكمه‌های روی نمایشگر تنظیم می‌كنیم.

 جهت خرید انواع دستگاههای pH متر با انرژی کالا تماس بگیرید.

اطلاعات تکميلي

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)