شیر زاویه ای

   شیر زاویه ای (angle valve)

شیر زاویه ای در مواردی که استفاده از شیر معمولی به دلیل شرایط سیال نظیر دمای بالا یا ویسکوزیته بالا و یا حتی اختلاف فشار صفر امکان پذیر نیست می توان از شیر زاویه ای استفاده نمود. شیر زاویه ای معمولا در مواردی که سیال حاوی جرم خارجی و کثیف باشد هم به خوبی عمل می کند و به خوبی جریان زیادی را از خود عبور می دهد شیرهای زاویه ای در محیط انفجاری نیز کارایی دارند و در کل می توان شیر زاویه ای را یک مشکل گشا در بسیاری موارد که شیرهای دیگر امکان استفاده ندارند به شمار آورد.

شیرهای زاویه ای در بدنه های استیل و برنجی بسته به محیط کاری می توان از آن ها استفاده کرد.

شیر زاویه ای

 

شیر کروی زاویه دار ( Globe angle valve) :

اگر قرار باشد شیر کروی نزدیک به یک زانویی در سیستم لوله کشی نصب شود می توان از شیر کروی با فرم 90 درجه استفاده کرد و زانویی را حذف نمود. مزایای استفاده از این شیر در این مورد این است که اولا مقاومت شیر کروی با فرم 90 درجه در برابر عبور سیال خیلی کمتر از فرم استاندارد آن می باشد و ثانیا همان طور که گفته شد می توان یک زانویی را از خط حذف کرد.

مزیت شیر کروی زاویه دار این است که مقاومت در برابر عبور سیال در آن حداقل است. و به کار گیری آن برای قطع و وصل جریان ایده آل است. همچنین ساختار نشیمنگاه دراین شیر، صلب و محکم است که از ویژگیهای شیرهای کروی زاویه دار می باشد.


اجزای شیر زاویه ای

 

اطلاعات تکميلي