انواع ترازو و باسکول - بخش سوم

   باسکول یا ترازو دستگاهی است که برای اندازه گیری وزن مورد استفاده قرار می گیرد.

 

باسکول نفرکش:

باسکول سکه ای در واقع همان باسکول نفرکش بوده که برای توزین نفر مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل داشتن صندوق پول در قسمت زیر نمایشگر به باسکول سکه ای نیز معرفی می گردد. باسکول نفرکش در صورتی که قابلیت اندازه گیری قد نفر را داشته باشد به باسکول قد و وزن نیز معروف می باشد که پس از توزین به صورت اتوماتیک قد نفر را محاسبه نموده و همزمان با نمایش وزن فرد، قد اندازه گیری شده را نیز نمایش می دهد. باسکول معرفی شده به دلیل داشتن صندوق پول با عنوان منبع درآمد در فروشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد و به همین دلیل می توان با عنوان باسکول فروشگاهی نیز از دستگاه یاد کرد.

 

باسکول جاده ای:

باسکول دیجیتالی جاده، باسکولی جهت توزین ماشین های سنگین می باشد که به عبارت های باسکول تریلی کش، باسکول کامیون کش، باسکول ماشین، باسکول زمینی، باسکول جاده ای هم مرسوم می باشد.
نصب و راه اندازی باسکول جاده ای به روش باسکول فروشگاهی و حتی باسکول صنعتی نیست بلکه این باسکول در زمین یا تپه ای زمینی به دو روش توکار یا روکار نصب میگردد که باید توجه داشت امر عبور و قرار گرفتن ماشین ها بر روی کفه ی باسکول به سهولت انجام گردد، در این نوع باسکول باکس فرمان، کنترل و نیز نمایشگر باسکول با فاصله از باسکول در اتاقکی اطراف کفه نصب می گردد.
لودسل استفاده شده در باسکول جاده ای، لودسل کششی آنالوگ می باشد، استفاده از لودسل کششی آنالوگ نسبت به لودسل کششی دیجیتال مرسوم تر می باشد زیرا در ساخت لودسل کششی دیجیتال اتصالات و قطعات جوششی بیشتری استفاده می گردد که این به خودی خود در لرزشی های محیطی و بیرونی موجب اختلال در باسکول کامیون کش می گردد که رفع و تعمیر آن هزینه های سنگینی در بر دارد حال اینکه استفاده از لودسل کششی آنالوگ به دلیل کمتر بودن این اتصالات و مقاومت بالا در برابر عوامل خارجی به صرفه تر و صحیح تر می باشد.

باسکول دامکش صنعتی:

باسکول دامکش صنعتی دستگاهی صنعتی می باشد که در دامداری و دامپروری ها مورد استفاده قرار می گیرد و برای توزین دام به کار می رود که از این رو به باسکول دامکش معروف میباشد .

معمولا باسکول دامکش دارای محفظه ی توزین با درب ورودی و خروجی می باشد که داشتن رمپ باسکول دامداری برای ورود و خروج آسان دام می باشد.

 

باسکول صنعتی:

باسکول دیجیتالی مصارف گوناگونی دارد و بر حسب نوع کاربری شکل ظاهری نیز تغییر می یابد، در کارخانه های صنعتی به دلیل محیط استفاده از باسکول و مواد مورد توزین، شرایط باسکول باید کاملا صنعتی بوده و مقاومت بالایی در برابر ضربه و فشار داشته باشد.

باسکول صنعتی به صورت متداول با نمایشگر متحرک مورد استفاده قرار می گیرد و کفه ی توزین در حالت معمول دارای یک لودسل می باشد و زمانی کفه ی وزن کشی پهن تر می گردد، کفه ی باسکول دیجیتالی به چهار لودسل در چهار گوشه ی باسکول مجهز می گردد.

 

باسکول رولی (غلطکی):

باسکول غلطکی به دستگاهی اطلاق می گردد که دارای شرایط صنعتی بوده و کفه ی توزین باسکول دیجیتال به جای کفه ی صاف توزین دارای رول های غلطکی است، رول ها به صورت موازی در کنار یکدیگر قرار گرفته و رول ها به صورت متحرک می باشد و برای توزین طاقه سنگین یا بشکه های صنعتی مناسب می باشد که کالا از یک سوی باسکول رولی بر روی رول های کفه حرکت کرده و پس از توزین بر روی جایگاه دیگر انتقال یابد.

باسکول صنعتی غلطکی به دلیل داشتن رول های متحرک به باسکول رولیک معروف می باشد، رول های باسکول دیجیتال از رول های صنعتی مقاوم دارای ضربه گیر تشکیل شده است که در برابر کالا های سنگین تغییر حالت نداده و ظاهر باسکول مقاومت خود را حفظ می نماید .

کارخانه هایی که در زمینه ی بشکه های صنعتی و طاقه بزرگ پارچه فعالیت دارند به دلیل حجم کالا های مصرفی برای کاربری آسان تر از باسکول دیجیتالی دارای غلطک های متحرک استفاده می نمایند.

 

باسکول فروشگاهی:

باسکول دیجیتال به دستگاهی اطلاق می گردد که دارای کفه ی توزین با ابعاد بزرگ به همراه نمایشگر دیجیتال می باشد که جهت استفاده در کارخانه ها و فروشگاه هایی می باشد که دارای مواد حجیم با وزن بالا هستند که با ترازو دیجیتال امکان توزین وجود ندارد و نیاز به استفاده از باسکول فروشگاهی یا باسکول صنعتی می باشد تا کالا و مواد را به راحتی بتوان توزین نمود.

باسکول فروشگاهی معمولا مصرف فروشگاهی داشته و به صورت ثابت یا به صورت دیواری مورد استفاده قرار می گیرد.

 

باسکول آویز:

باسکول آویز در واقع باسکول سقفی می باشد، معمولا این باسکول روی سقف یا جرثقیل نصب می گردد، باسکول دیجیتال آویز دارای نمایشگر LED بوده که در دو مدل ثابت و متحرک مورد استفاده می باشد و نیز قلاب فولادی مقاوم که بیشتر در انتهای نمایشگر است کار توزین را به انجام می رساند.

 

اطلاعات تکميلي