ایران بهترین منطقه برای احداث نیروگاه خورشیدی است.

ایران بهترین منطقه برای احداث نیروگاه خورشیدی است

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه ایران براساس برآوردهای جهانی از بهترین کشورهای دنیا برای احداث نیروگاه خورشیدی است، گفت: باید به سمتی برویم که تکنولوژی مورد نیاز نیروگاه خورشیدی در داخل کشور تولید شود.

خبرگزاری فارس: معصومه ابتکار؛ رئیس سازمان محیط زیست صبح امروز از نیروگاه هفت مگاواتی خورشیدی در مزرعه احیایی همدان بازدید کرد.
 
نیروگاه خورشیدی

 

وی در این بازدید با بیان اینکه صرفه‌جویی در مصرف سوخت منجر به کاهش آلودگی هوا و کاهش گازهای گلخانه‌ای است، اظهار کرد: علت سرمایه‌گذاری خارجی عمدتاً مشارکت در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است به خصوص که اکنون توافق پاریس اهمیت زیادی دارد تا همراه جامعه جهانی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای تلاش کنیم.

ابتکار با اشاره به اینکه این نیروگاه خورشیدی 20 سال عمر مفید دارد، افزود: باید شرایطی را در نظر گرفت تا نیروگاه قابل بازیافت و استفاده مجدد باشد.

 

نیروگاه خورشیدی

 

وی با بیان اینکه ایران براساس برآوردهای جهانی از بهترین کشورهای دنیا برای احداث نیروگاه خورشیدی است، یادآور شد: به دلایل مختلف که یکی سرمایه‌های انسانی است و دیگری مدیریت، فرصت خوبی برای ایران است تا بتوان تکنولوژی را داخل کشور تولید کرده و از این منبع پاک و پایدار انرژی استفاده کرد.

نیروگاه خورشیدی مورد بازدید با سرمایه‌گذاری آلمانی‌ها در همدان ساخته و هم‌زمان با پنجمین روز از دهه فجر با حضور وزیر نیرو، سفیر آلمان، معاونان استاندار و مدیران استان همدان افتتاح شد.

در دهه فجر دو نیروگاه یکی در مزرعه احیایی در 35 کیلومتری شهر همدان با عنوان «خلیج فارس» با سرمایه‌گذاری شرکت دایسک آلمان و مشارکت یک شرکت ایرانی و دیگری در زمینی به مساحت 10 هکتار در نزدیکی پلیس راه همدان و در مزرعه اسلامی با عنوان «امیرکبیر» افتتاح شد.

 

نیروگاه خورشیدی

 

با بهره‌برداری از این دو نیروگاه بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور در استان همدان با سرمایه گذاری 8 میلیون یورو به ازای هر نیروگاه و 60 هزار پنل خورشیدی در این دو نیروگاه در مدار قرار گرفت.

انرژی خورشیدی یکی از منابع انرژیهای تجدیدپذیر و از مهمترین آنها می باشد. میزان تابش انری خورشیدی در نقاط مختلف جهان متغیر بوده و در کمربند خورشیدی زمین بیشترین مقدار را داراست. کشور ایران نیز در نواحی پرتابش واقع است و مطالعات نشان می دهد که استفاده از تجهیزات خورشیدی در ایران مناسب بوده و میتواند بخشی از انرژی مورد نیاز کشور را تأمین نماید.

 

نیروگاه خورشیدی

 

ایران کشوری است که به گفته متخصصان این فن با وجود 300 روز آفتابی در بیش از دو سوم آن و متوسط تابش 5.5 4.5 کیلووات ساعت بر متر مربع در روز یکی از کشورهای با پتانسیل بالا در زمینه انرژی خورشیدی معرفی شده است. برخی از کارشناسان انرژی خورشیدی گام را فراتر نهاده و در حالتی آرمانی ادعا می‌کنند که ایران در صورت تجهیز مساحت بیابانی خود به سامانه‌های دریافت انرژی تابشی می‌تواند انرژی مورد نیاز بخش‌های گسترده‌ای از منطقه را نیز تأمین و در زمینه‌ صدور انرژی برق فعال شود.

با مطالعات انجام شده توسط DLR آلمان، در مساحتی بیش از 2000 کیلومترمربع، امکان نصب بیش از MW 60000 نیروگاه حرارتی خورشیدی وجود دارد.

 

نیروگاه خورشیدی

 

اگر مساحتی معادل 100×100 کیلومترمربع زمین را به ساخت نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک اختصاص دهیم، برق تولیدی آن معادل کل تولید برق کشور در سال 1389 خواهد بود.

 

اطلاعات تکميلي