چگونه آسیبهای ناشی از قطع ناگهانی برق را حداقل کنیم؟

تثبیت کننده ولتاژ برق، دستگاهی است که نوسان ولتاژ را تثبیت کرده و به مصرف کننده می فرستد. عمده ترین عوامل خرابی لوازم برقی، نویزها، نوسانات و یا قطع و وصل ناگهانی ولتاژ یا برق شهر بوده که آسیب های جدی بیشتر در بخش های حساس و اصلی دستگاه هم چون موتور، کمپرسور، پاور یا… اتفاق می افتد. به همین منظور برای حفاظت از لوازم برقی به ویژه کولر گازی، یخچال، لباسشوئی، سیستم صوتی و تصویری و کامپیوتر و… حتما باید از استابلایزر بهره برد.

ترانس تثبیت کننده برق

دستگاه محافظ فقط دارای یک برد الکترونیکی می باشد که هنگام بالا یا پایین بودن ولتاژبرق شهر از حد تعریف شده برق را قطع می نماید و دارای یک مدار تاخیر برای وصل مجدد برق با زمان مشخص می باشد که این سیستم به دلیل ساده بودن و فیلتر نکردن ولتاژ محافظ مطمئن و کاملی برای دستگاه ها نیست ولی استابلایزر(تثبیت کننده ولتاژ) با کمک میکروکنترلر هوشمند و مدارات فیلتر داخلی و رگولاسیون برق محافظی بسیار مطمئن برای لوازم برقی می باشد.

قابلیت های ترانس برق:

۱ – تثبیت برق شهر

برق شهر دارای نوسانات ولتاژ است، به همین دلیل استفاده از استابلایزر می تواند به میزان قابل توجهی عمر و راندمان دستگاه های مصرف کننده را بالا ببرد.

۲ – محافظت در مقابل اتصال کوتاه

اگر به هر دلیلی اتصالی در خروجی و یا مدارات داخلی استابلایزر اتفاق بیافتد بلافاصله دستگاه به صورت اتوماتیک (توسط میکروکنترلر)، خروجی را قطع نموده و از بروز هرگونه ایراد و مشکل برای مصرف کننده جلوگیری می نماید.

۳ – کاهش هزینه های مصرف برق

افت ولتاژ برق شهر باعث اختلال در عملکرد دستگاه ها شده و قدرت نامی و راندمان الکتروموتور را به حد قابل توجهی کاهش می دهد، در نتیجه دور الکترو موتور کاهش پیدا کرده، باعث گرم شدن آن (اتلاف انرژی) خواهد شد. در نهایت برق زیادی را مصرف می کند، در بعضی از مواقع افزایش مصرف برق تا ۲۵% نیز خواهد بود.

۴ – محافظت در مقابل رعد و برق، ولتاژ های بالا و نوسانات لحظه ای و اسپایک ها (Spike)
۵ – محافظت در مقابل امواج و نویز ها (Noise)

برق شهر به علت استفاده مشترک هزاران مصرف کننده صنعتی و غیره صنعتی و هم چنین مشکلات موجود در شبکه انتقال همواره دارای نویز و نوسانات بسیاری است که باعث خرابی های بعضا جبران ناپذیر برای قسمت سخت افزاری و یا نرم افزاری مصرف کننده می شود. به کمک استابلایزر تمام نویزها و امواج جریان برق شهر، رگوله و فیلتر (Regulation & Filtration) می گردد.

ترانس تثبیت کننده برق

۶ – مانیتورینگ برق شهر (Monitoring)

استابلایزرهای دارای یک صفحه LCD می باشند که همواره میزان ولتاژ ورودی هم چنین ولتاژ خروجی تثبیت شده و نیز مقدار بار مصرفی ویا خرابی و اختلال شبکه را نمایش می دهند.

۷ – جلوگیری از شوک های الکتریکی اولیه

برق شهر هنگام وصل مجدد دارای نوسات لحظه ای شدیدی است که برای مصرف کننده ها بسیار زیان آور می باشد. استابلایزر جهت رفع شوک ها و کنترل جریان های اولیه به گونه ای طراحی شده که با تاخیر ۴ دقیقه ای برق شهر را مجددا وصل می نماید.

۸- حفاظت از سیم کشی ساختمان

هنگامی که ولتاژ برق شهر پایین می آید، مصرف کننده برای جبران این کاهش ولتاژ، جریان بیشتری از مدار و سیم کشی می کشند، این موضوع جریان زیادی را از فیوزهای سر راه و کابل های برق عبور می دهد که باعث قطع شدن فیوزها و گرم شدن شدید کابل های ورودی و موتور دستگاه مصرف کننده می گردد. تثبیت ولتاژ توسط استابلایزر از تولید این گرما و خطر آتش سوزی پیشگیری می کند.

۹ – بهبود راندمان دستگاه

در صورتی که ولتاژ ورودی دستگاه ها از مقدار تعیین شده پائین تر باشند دستگاه هایی مانند لامپ ها و یا موتورهای برقی و غیره راندمان مناسب خود را نداشته و کارایی آن ها به حداقل می رسد در ضمن طول عمر مفید آنها نیز بطور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

۱۰ – رفع مشکلات ناشی از ژنراتور برق اضطراری

همان طور که می دانیم ولتاژ ژنراتورها (مخصوصا دستگاه های توان پائین و ژنراتور های برق اضطراری) تثبیت شده نبوده و دارای نویز و نوسانات زیادی می باشد، جهت رفع این ایراد حتما باید دستگاه استابلایزر بین خروجی ژنراتور و ورودی مصرف کننده ها قرار گیرد.

ترانس تثبیت کننده برق

۱۱-محافظت در برابر دو فاز شدن برق

در صورت دو فاز شدن استابلایزر برق را قطع نموده و بعد از رفع مشکل دستگاه عملکرد عادی خود را از سر می گیرد.

اطلاعات تکميلي