انرژی خورشیدی؛ انتخاب اول کشورهای پیشرفته جهان

 سلول‌های خورشیدی انرژی خود را از نور می‌گیرند که هرچه نور قوی‌تر باشد انرژی بیشتری را می‌توانند تولید کنند. پنل‌های تشکیل شده از  این سلول‌های سیلیکونی می‌توانند بر روی بام‌ها، نماهای ساختمان و یا حتی زمین نصب شوند. این پنل‌ها به شبکه تولید برق متصل هستند و انرژی خورشید را که یکی از مهم‌ترین انرژی‌های تجدیدپذیر محسوب می‌شود به شبکه برق عمومی انتقال می‌دهند.

مزایای انرژی خورشیدی بسیاری از کشورها را به سمت استفاده از این انرژی سوق داده است. انرژی خورشیدی علاوه بر صرف هزینه پایین‌تر، مضرات محیط زیستی را که سایر انواع انرژی بوجود می‌آورند، شامل نمی‌شود و بنابراین از آلودگی محیط زیست جلوگیری به عمل می‌آورد. 

مهمترین کشورهای بهره مند از این فناوری می‌پردازیم:

آلمان

بدون شک آلمان اصلی‌ترین کشور در استفاده از انرژی خورشیدی و خرید پنل‌های خورشیدی است. این کشور نه تنها میزبان پنل‌های خورشیدی بیشماری در سراسر کشور است، بلکه در برنامه دارد که تا سال ۲۰۵۰  فقط و فقط از انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر انرژی خورشیدی استفاده کند.

 

انرژی خورشیدی؛ انتخاب اول کشورهای پیشرفته جهان

 

اسپانیا

هرچند اسپانیا پیش‌تر از آلمان در تلاش برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بود و حتی در گذشته در استفاده از انرژی خورشیدی مقام اول جهان را داشت، ولی از سال ۲۰۰۹ به بعد آلمان از این کشور پیشی گرفت. در طول بحران اقتصادی تقاضای کمی برای انرژی در این کشور وجود داشت که سبب تأخیر در نصب پنل های انرژی خورشیدی در داخل کشور شد، با این وجود ۱۰% از کل انرژی مصرفی اسپانیا از انرژی خورشیدی دریافت می‌شود که این رقم ۵ برابر بیشتر از متوسط استفاده دو درصدی انرژی در سطح جهان است.

 

انرژی خورشیدی؛ انتخاب اول کشورهای پیشرفته جهان

 

ایتالیا

ایتالیا با استفاده ۹ درصدی از انرژی خورشیدی در رتبه ‌بعد از اسپانیا قرار دارد و در تلاش است که هر دو ماه یکبار، یک پنل خورشیدی جدید در این کشور نصب کند.

ژاپن

در سال ۲۰۰۹ ژاپن در تلاش برای تشویق به استفاده از انرژی خورشیدی در داخل کشور ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد و در همان سال ۳۲ هزار مدرسه عمومی آن مجهز به امکانات استفاده از برق خورشیدی شدند. این کشور تا قبل از وقوع فاجعه هسته‌ای و زلزله به سرعت در حال توسعه استفاده از انرژی خورشیدی بود. پس از آن در تلاش برای پیشرفت در این زمینه، توانست رتبه چهارم لیست حاضر را به خود اختصاص دهد.

 

انرژی خورشیدی؛ انتخاب اول کشورهای پیشرفته جهان

 

ایالات متحده

افزایش هزینه‌های برق در آمریکا مشوق اصلی روی آوردن آمریکایی‌ها به استفاده از انرژی خورشیدی بود. عامل دیگر این امر افزایش سالیانه تابش آفتاب در آمریکا است. در حال حاضر ۶۰% از تمام تاسیسات خورشیدی آمریکا در کالیفرنیا قرار دارد و برنامه‌های نصب پنل‌های خورشیدی بیشتر، علی‌رغم کاهش احتمالی اعتبار مالیاتی دولت فدرال در دست اقدام است.

 

انرژی خورشیدی؛ انتخاب اول کشورهای پیشرفته جهان

 

جمهوری چک

رشد سریع اقتصادی در جمهوری چک یکی از دلایل اصلی پیشرفت استفاده از انرژی خورشیدی در این کشور است. البته نور خورشید در جمهوری چک به اندازه اسپانیا یا ایتالیا نیست اما این کشور به خوبی توانسته است که نور خورشید را در راستای به کار گیری آن برای پنل‌های خورشیدی، تحت کنترل در بیاورد.

انرژی خورشیدی؛ انتخاب اول کشورهای پیشرفته جهان

 

اطلاعات تکميلي