نیروگاه‌های خورشیدی مطرح دنیا

در ژوئن ۲۰۱۷ چین و هند به‌عنوان پیشتازان توسعه‌ پروژه‌های انرژی خورشیدی در مقیاس وسیع شناخته شدند. میزان تقاضای انرژی ایالات‌متحده وجود رکود اقتصادی به لطف تشویق‌های مالی دولت و افزایش نگرانی‌های زیست‌محیطی عمومی در حال افزایش است. اگرچه بزرگ‌ترین نیروگاه‌ها در خارج از ایالات‌متحده قرار دارند؛ اما دو نیروگاه در کالیفرنیا و نیومکزیکو در دست احداث هستند.

احداث این دو نیروگاه می‌تواند تسلط اروپا بر بازار انرژی خورشیدی را کاهش دهد و تعادل ایجاد کند. ازجمله نیروگاه‌های بزرگ و وسیع دنیا می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

 

نیروگاه‌های مطرح خورشیدی

 

۱. نیروگاه خورشیدی کاموتی هندوستان، با تولید توان ۶۴۸ مگاوات

تأسیسات کاموتی، تامیل نادو با ظرفیت تقریبی ۶۴۸ مگاوات تقریبا ۱۰ کیلومتر را پوشش داده است.

 

۲. پارک خورشیدی لونجیاواکسیا دام (چین)

این پارک خورشیدی از جدیدترین پروژه‌های انرژی خورشیدی در مقیاس وسیع است. در یک مزرعه‌ی خورشیدی در شهر سیکسی در استان شرقی ژیجانگ، ۳۰۰ هکتار پنل خورشیدی نصب شده است. انتظار می‌رود این مزرعه در یک سال ۲۲۰ گیگاوات برق تولید کند، این میزان می‌تواند انرژی موردنیاز تقریبا ۱۰۰٬۰۰۰ خانوار را تأمین کند.

 

۳. پارک خورشیدی کورنول اولترا مگای هندوستان (۹۰۰ مگاوات)

 

نیروگاه‌های مطرح خورشیدی

 

این پارک با فراهم کردن ظرفیت نیروی خورشیدی ۹۰۰ مگاوات، در رتبه‌ی بالاتری نسبت به نیروگاه ۶۴۸ مگاواتی در تامیل نادو و نیروگاه Topaz (با ظرفیت ۵۵۰ مگاوات) در کالیفرنیا قرار می‌گیرد.

 

۴. نیروگاه خورشیدی داتونگ چین (۱۰۰۰ مگاوات)

نیروگاه داتونگ چین، پس از تکمیل شدن بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی دنیا خواهد بود. به نقل از آمار دولتی، از تاریخ جولای ۲۰۱۶ تا ژانویه‌ی ۲۰۱۷، داتونگ توان کلی ۸۷۰ مگاوات برق را تولید کرده است که برابر با بیش از ۱۲۰ میلیون وات در ماه می‌شود.

 

نیروگاه‌های مطرح خورشیدی

 

۵. پارک خورشیدی تنگر چین (۱۵۰۰ مگاوات)

نیروگاه خورشیدی ۱۵۴۷ مگاواتی در ژونگی، بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان است که به دیواره‌ی خورشیدی چین هم معروف است. بیابان تنگر یک منطقه‌ی طبیعی و بایر است که ۳۶٬۷۰۰ کیلومتر را پوشش می‌دهد و نیروگاه خورشیدی ۱۲۰۰ کیلومتر از این منطقه را اشغال کرده است (۳.۲ درصد از کل منطقه).

 

نیروگاه‌های مطرح خورشیدی ایران

ایران باوجود ۳۰۰ روز آفتابی از مجموع ۳۶۵ روز سال در بیش از دوسوم مساحت خود و متوسط تابش ۴/۵ تا ۵/۵ کیلووات ساعت بر مترمربع در روز یکی از کشورهای با پتانسیل بالا درزمینه‌ی انرژی خورشیدی است. طبق مطالعاتی که مرکز هوافضای آلمان (DLR) انجام داده، در مساحتی بیش از ۲۰۰۰ کیلومترمربع، امکان نصب بیش از ۶۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی خورشیدی وجود دارد.

 

نیروگاه‌های مطرح خورشیدی

 

بنا به گزارش وزارت نیرو خلاصه‌ای از فعالیت‌های انجام شده در حوزه‌ی خورشیدی به این شرح است:

۱. احداث نیروگاه حرارتی خورشیدی سهموی خطی شیراز به ظرفیت ۲۵۰ کیلووات تا مرحله تولید بخار و انجام تحقیقات در زمینه‌ی فناوری ساخت و تست قالب مربوط به آینه کلکتور نیروگاه شیراز، خمکاری شیشه و تولید آینه‌های سهمی، ایجاد پتانسیل علمی، فنی و تربیت کارشناسان ماهر برای طراحی و ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌های بزرگ خورشیدی در آینده و ساخت سیستم‌های کنترلی و نرم‌افزارهای کنترل کلکتورهای خورشیدی در نیروگاه‌های حرارتی خورشیدی در خصوص نیروگاه‌های حرارتی خورشیدی 

۲. برق‌رسانی فتوولتائیک به روستاها (برق‌رسانی به ۳۵۸ خانوار روستایی) جمعاً به ظرفیت ۳۸۶ کیلووات 

۳. طراحی، نصب و راه‌اندازی نیروگاه فتوولتائیک با ظرفیت اسمی ۹۷ کیلووات در منطقه سرکویر سمنان 

۴. طراحی، نصب و راه‌اندازی نیروگاه فتوولتائیک با ظرفیت اسمی ۳۰ کیلووات متصل به شبکه در طالقان 

۵. طراحی، نصب و راه‌اندازی نیروگاه فتوولتائیک با ظرفیت اسمی ۵ کیلووات در منطقه دربید یزد

۶. مطالعه و پژوهش برای تسلط بر فناوری طراحی و ساخت دیش استرلینگ خورشیدی (در حال انجام) 

۷. انجام پتانسیل سنجی و تهیه اطلس خورشیدی کشور و زمینه‌سازی جهت تهیه نقشه‌های پتانسیل تابش خورشیدی ایران با سازمان فضایی آلمان (DLR)

۸. طراحی، ساخت و نصب انواع سیستمهای برق خورشیدی نظیر چراغ‌های خیابانی فتوولتائیک، پمپ آب کش برای مصارف کشاورزی، تجهیز یک منطقه مرزی، روشنایی تونل به کمک سیستمهای فتوولتائیک 

۹. مطالعه و ساخت اتصالات اهمیک برای سلول‌های خورشیدی سیلیسیم لایه‌نازک 

۱۰. طراحی، تدوین دانش فنی و ساخت اینورتر (معکوس‌کننده) متصل به شبکه با توان ۵ کیلووات و همچنین اینورتر متصل به شبکه بدون ترانس با توان ۱.۵ کیلووات

۱۱. مطالعات شناخت، امکان‌سنجی فنی، اقتصادی کاربرد و طراحی سیستمهای هیبرید انرژی‌های تجدید پذیر (باد-دیزل-فتوولتاییک- زیست‌توده و خورشیدی) در ایران 

۱۲. احداث پارک خورشیدی در سایت انرژی‌های نو طالقان 

۱۳. طراحی مفهومی نیروگاه هیبریدی خورشیدی شیراز به‌منظور افزایش ظرفیت ۵۰۰ کیلووات با بهره‌گیری از کلکتورهای پیشرفته سهموی خطی (در حال انجام)

۱۴. مطالعه انواع فناوری‌های آب‌شیرین‌کن خورشیدی

۱۵. ارزیابی رفتار مصرف‌کنندگان سیستم‌های انرژی خورشیدی (آب‌گرم‌کن و اجاق) در منطقه جنگلی آرمرده

۱۶. طراحی و ساخت دستگاه تبرید ۵ تن خورشیدی به روش دسیکنت جامد خورشیدی 

 

نیروگاه‌های مطرح خورشیدی

 

پیش‌ازاین در سال ۲۰۱۰ نیروگاه سیکل ترکیبی خورشیدی یزد به‌عنوان هشتمین نیروگاه بزرگ خورشیدی جهان شناخته شده بود. اولین بار بود که نیروگاهی از ترکیب انرژی خورشید و گاز طبیعی در جهان استفاده می‌کرد. این نیروگاه با دانش متخصصان ایرانی ساخته شده است و مجموع ظرفیت آن در زمان بهره‌برداری و در شرایط ایزو به ۳۰۸ مگاوات می‌رسید.

به گزارش تسنیم در تاریخ ۲۹ شهریور ماه سال گذشته، وزارت نیرو به‌منظور احداث یک نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی خورشیدی با شرکت کورکس انگلیس به توافق رسید. این نیروگاه در صورت تکمیل و احداث به‌عنوان ششمین نیروگاه بزرگ خورشیدی جهان شناخته خواهد شد.

 

اطلاعات تکميلي