انواع کوره الکتریکی و کاربرد آن

کوره الکتریکی برای گرم کردن شدید و سوزاندن کامل مواد و نیـز ذوب کـردن برخـی از فلزات استفاده می شود و رایج ترین نوع آن می تواند مواد مختلف را تا حدود °١٢٠٠ C گرم کند که در هنگام کار با این دستگاه باید توجه داشت تا درب آن زیاد باز نماند زیرا در ایـن حالـت حـرارت تولید شده داخل آن به سرعت خارج می شود. دمای قابل تحمل دستگاه کوره در بازه زمانی زیاد (نهایتآ۴ساعت) ۱۰۰۰درجه سانتی گراد می باشد.

 

کوره های الکتریکی

 

ماکزیمم دمای قابل تحمل دستگاه کوره در بازه زمانی کم(نهایتآ ۳۰ دقیقه) ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد می باشدلذا استفاده از این دستگاه در دمای ۱۲۰۰درجه به مدت بیش از ۱۰ دقیقه توصیه نمی شود.

انواع کوره های الکتریکی

  • کوره های مارپیچی نیکروم :

 در این کوره فلز گرماده از جنس نیکروم با مقطع ۴ میلی متر، طول ۱۵ متر و تعداد ۵۸ عدد حلقه به وسیله سیمان مخصوصی روی لوله ثابت شده است که تا ۱۳۰۰ درجه سانتیگراد حرارت را تحمل می کند.

  • کوره مقاومتی با مارپیچ پلاتینی :

 برای دمای زیادتر از ۱۳۰۰ درجه از کوره دیگری استفاده می شود که فلز گرماده آن به جای نیکروم نوار بسیار نازک پلاتین است. باید مواظب بود که سیلیس خالص در مجاورت پلاتین قرار نگیرد.

کوره های الکتریکی

  • کوره با مارپیچ مولیبدن :

 در این کوره قطر حلقه مارپیچ ۶ سانتی متر، طول سیم ۲۰ متر، مقاومت الکتریکی ۱۰ اهم، توان ۲۰۰ وات، ولتاژ ۱۱۰ ولت و دمای حاصل ۱۵۶۰ درجه سلسیوس است.

  • کوره القایی : 

اگر یک جسم هادی الکتریسیته را داخل مدار مارپیچی شکل فلزی که از آن شدت جریان الکتریکی متناوب با فرکانس ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ عبور می کند قرار دهیم، در جسم هادی، جریان های القایی موسوم به جریان فوکو ایجاد می شود. این جریان ها جسم را گرم می کند.

  • کوره قوسی :

اگر میان دو قلم زغال که دو نوک آن در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند اختلاف سطح الکتریکی برقرار کنیم، اثر پدیده های الکتریکی و حرارتی مقداری الکترون از کاتد خارج و به طرف آند متوجه می شود و در نتیجه، مثل این است که مدار به وسیله الکترون ها بسته و جریان الکتریکی در مدار بر قرار شده است.

 

کوره های الکتریکی

 

  • کوره تابشی : 

اگر جسم سیّالی را در مقابل آفتاب قرار دهیم هر سانتی متر مربع آن در هر دقیقه ۲ کالری انرژی از شعاع های نورانی آفتاب جذب می کند. با استفاده از این انرژی می توان کوره تابشی ساخت. ساختمان کوره های تابشی عبارت است از استفاده از یک یا چند آیینه مسطح و یک یا چند آیینه مقعر. شعاع های نورانی آفتاب نخست روی آیینه مسطح برخورد می کند و با امتداد موازی محور اصلی آیینه مقعر روی آن تابیده می شود. آیینه مقعر اشعه را بازگشت می دهد و در کانون خود متمرکز می کند. بوته را در کانون آیینه قرار می دهند با این دستگاه ممکن است چندین کیلووات انرژی به دست آورد و حرارتی متجاوز از ۳۰۰۰ درجه سانتیگراد کرد.

  • کوره تشعشعی (Radiation or Reverberatory Furnaces) :

از کوره های تشعشعی ثابت برای ذوب آلیاژهای غیر آهنی مخصوصاً آلومینیوم استفاده می کنند, در این کوره ها شعله مستقیماً به مذاب نمی خورد, زیرا اگر مستقیماً به مذاب بخورد موجب اکسیده کردن آن می شود.

کوره های الکتریکی

 

  • کوره های تشعشعی نیمه چرخان :

از این کوره ها نیز برای ذوب آلیاژهای غیر آهنی استفاده می کنند و موقع تخلیه مذاب, کوره چرخانده می شود یا در هنگام شارژ کوره چرخانده شده و شارژ را تحویل می گیرد. در این کوره ها نیز سعی می شود شعله به دیواره ها برخورد کرده و برخورد مستقیم با مذاب نداشته باشد.

 

اطلاعات تکميلي