Geothermal energy

انرژی حرارتی موجود در زیر پوسته زمین، انرژی زمین‌ گرمایی نامیده میشود. در حقیقت زمین منبع عظیمی از انرژی حرارتی است که ‌این حرارت به طرق متفاوتی از جمله فورانهای آتشفشانی، آبهای موجود در سیستمهای زمین‌گرمایی و یا بواسطه خاصـیت رسـانایی از بخش‌های درونی به سطح زمین هدایت میشود. 

انرژی زمین گرمایی

شکل 1) اطلس و پهنه بندی انرژی زمین گرمایی کشور

 

مشاهدات به عمل آمده از معادن عمیق و چاههای حفاری شده نشان می‌دهد که درجه حرارت سنگها به طور پیوسته با عمق زمین افزایش می‌یابد، هر چند نرخ افزایش درجه حرارت ثابت نیست. با‌ این روند، درجه حرارت در قسمت بالایی جبه به مقادیر بالایی ‌میرسد و سنگها در ‌این قسمت به نقطه‎ی ذوب خود نزدیک ‌می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد که زمین در زمان پیدایش (حدود 4.5 میلیارد سال قبل) حالت مذاب داشته، تدریجاً سرد شده و بخش خارجی آن به صورت جامد درآمده است. اما بخشهای داخلی آن، به دلیل‌کندی از دست دادن گرما، حالت مذاب خود را حفظ کرده و دارای درجه‎ حرارت بالایی است و میتواند منبع گرمایی درونی پوسته باشد که از هسته به طرف خارج منتقل میشود. گرما از هسته‎ زمین به طور پیوسته به طرف خارج حرکت می‌کند.‌این جریان از طریق انتقال و هدایت گرمایی، گرما را به لایههای سنگی مجاور (جبه) می‎رساند. وقتی درجه‎ حرارت و فشار به اندازه کافی بالا باشد، بعضی از سنگهای جبه ذوب ‌می‌شوند و ماگما به وجود می‌آید. سپس به دلیل سبکی و تراکم کمتر نسبت به سنگهای مجاور، ماگما به طرف بالا منتقل میشود و گرما را در جریان حرکت، به طرف پوسته زمین حمل می‌کند.

 

انرژی زمین گرمایی

 

گاهی اوقات، ماگمای داغ به سطح زمین‌ میرسد و گدازه را به وجود می‏آورد. اما بیشتر اوقات، ماگما در زیر سطح زمین باقی می‎ماند و سنگها و آبهای مجاور را گرم می‌کند.‌ این آبها بیشتر منشاء سطحی دارند و حاصل آب بارانی هستند که به اعماق زمین نفوذ کرده است. بعضی از ‌این آبهای داغ از طریق گسلها و شکستهای زمین به طرف بالا حرکت می‌کنند و به سطح زمین می رسند که به عنوان چشمههای آب گرم و آبفشان شناخته ‌می‌شوند. اما بیشتر‌این آبها در اعماق زمین، در شکافها و سنگهای متخلخل محبوس می‎مانند و منابع زمین گرما را به وجود می‎آورند. مناطق دارای چشمههای آب گرم و آبفشانها، اولین مناطقی هستند که در آنها انرژی زمین گرمایی مورد بهره برداری قرار گرفته و توسعه یافته است. در حال حاضر، تقریباً تمام نیروی الکتریسیته حاصل از انرژی زمین گرمایی از چنین مکانهایی به دست می‌آید. در بعضی از مناطق، تزریق ماگما به درون پوسته زمین، به اندازه کافی جدید و هنوز خیلی داغ است. در ‌این نواحی، درجه حرارت سنگ ممکن است به 300 درجه سانتی گراد برسد و مقادیر عظیمی انرژی گرمایی فراهم‌کند. بنابراین، انرژی زمین گرمایی در مکانهایی که فرایندهای زمین‎شناسی اجازه داده‎اند ماگما تا نزدیکی سطح زمین بالا بیاید، یا به صورت گدازه جریان یابد، میتواند تشکیل شود. 

 

انرژی زمین گرمایی

شکل2) ساختار شماتیک یک نیروگاه زمین گرمایی

 

 ماگما نیز در سه منطقه میتواند به سطح زمین نزدیک شود: 

الف- محل برخورد صفحات قاره‌ای و اقیانوسی (فرورانش)؛ مثلا حلقه آتش دور اقیانوس آرام. 

ب- مراکز گسترش؛ محلی که صفحات قاره‌ای از هم دور ‌می‌شوند؛ نظیر‌ایسلند و دره کافتی آفریقا.

  ج- نقاط داغ زمین؛ نقاطی که ماگما را پیوسته از جبه به طرف سطح زمین می‎فرستند و ردیفی از آتشفشان را تشکیل می‎دهند.

کاربرد انرژی زمین گرمایی از زمانهای دور، مردم از آب زمین گرمایی که آزادانه در سطح زمین به صورت چشمههای گرم جاری بودند، استفاده کرده‎اند. برای مثال رومیها از ‌این آب برای درمان امراض پوستی و چشمی بهره می‏گرفتند. در بمبئی هندوستان برای گرم کردن خانهها از آن استفاده می‎شد. 

 

انرژی زمین گرمایی

شکل3) پتانسیل انرژی زمین گرمایی در پهنه کشور‌ایران 

 

بومیهای آمریکا نیز از آب زمین گرمایی برای پختن و مصارف دارویی بهره می گ‏رفتند. امروزه، با حفر چاه به درون مخازن زمین گرمایی، و مهار آب داغ و بخار، از آن برای تولید نیروی الکتریسیته در نیروگاه زمین گرمایی و یا مصارف دیگر بهره‎برداری می‌کنند. در نیروگاه زمین گرمایی، آب داغ و بخار خارج شده از مخازن زمین گرمایی، نیروی لازم برای چرخاندن ژنراتور توربین را فراهم می‌آورد و انرژی الکتریسیته تولید می‌کند. آب مورد استفاده، از طریق چاههای تزریق به مخزن برگشت داده میشود تا دوباره گرم شود و در عین حال، فشار مخزن حفظ، و تولید آب داغ و بخار تقویت شود و ثابت باقی بماند.

 

انرژی زمین گرمایی

 

سه نوع نیروگاه زمین گرمایی برای تولید برق وجود دارد:

الف- نیروگاه خشک:‌

این نیروگاه روی مخازن ژئوترمالی که بخار خشک با آب خیلی کم تولید می‌کنند، ساخته ‌می‌شوند. در‌این روش، بخار از طریق لوله به طرف نیروگاه هدایت میشود و نیروی لازم برای چرخاندن ژنراتور توربین را فراهم می‌کند.‌ این گونه مخازن با بخار خشک کمیاب است. بزرگترین میدان بخار خشک در دنیا، آب گرم جیزرز در 90 مایلی شمال کالیفرنیا است که تولید الکتریسیته در آن، از سال 1962 شروع شده است و امروزه به عنوان یکی از موفق ترین پروژههای تولید انرژی جایگزین محسوب میشود.

ب- نیروگاه بخار حاصل از آب داغ:

‌این نوع نیروگاه روی مخازن دارای آب داغ احداث میشود. در ‌این مخازن با حفر چاه، آب داغ به سطح می‌آید و به دلیل آزاد شدن از فشار مخازن، بخشی از آن به بخار تبدیل میشود. ‌این بخار برای چرخاندن توربین به کار ‌میرود. چنین نیروگاههایی عمومیت بیشتری دارند، زیرا بیشتر مخازن زمین گرمایی حاوی آب داغ هستند. فناوری مزبور برای اولین بار در نیوزیلند به کار گرفته شد.

 

انرژی زمین گرمایی

ج- نیروگاه ترکیبی (بخار و آب داغ): 

در‌این سیستم، آب گرم از میان یک مبدل گرمایی می‎گذرد و گرما را به یک مایع دیگر می‌دهد که نسبت به آب در درجه حرارت پائین‌تری می‏جوشد. مایع دوم در نتیجه گرم شدن به بخار تبدیل میشود و پرههای توربین را می‎چرخاند سپس متراکم میشود و مایع حاصله دوباره مورد استفاده قرار‌ میگیرد. آب زمین گرمایی نیز دوباره به درون مخازن تزریق میشود. ‌این روش برای استفاده از مخازنی که به اندازه کافی گرم نیستند که بخار با فشار تولید‌ کنند، به کار‌میرود. کشورهایی که در حال حاضر از مخازن زمین گرمایی برای تولید الکتریسیته استفاده می‌کنند، عبارتند از آمریکا، نیوزیلند، ‌ایسلند، مکزیک، فیلیپین، اندونزی و ژاپن. استفاده از‌این انرژی در بسیاری از کشورها در حال گسترش است. راه حل استفاده بیشتر از انرژی زمین گرمایی، افزایش سرمایه‎گذاری و تقویت فناوری های مرتبط با زمین گرمایی است.-

 


انرژی زمین گرمایی

 

به رغم پتانسیلهای بسیار مناسب به منظور کاربرد انرژی زمین گرمایی، به دلیل نبود سیاست‎گذاریهای کلان در زمینه به کارگیری انرژی تجدیدپذیر، و فقدان فناوری مناسب در خصوص حفاری عمیق، مهندسی مخازن، ساخت و نیز بهره‎برداری از نیروگاههای زمین گرمایی، و بالاخره وجود رقیب سرسخت منابع ارزان سوختهای فسیلی، بهره‏برداری از پتانسیلهای مزبور کماکان جدی گرفته نشده است. 

 

 

انرژی زمین گرمایی

 

انرژی زمین گرمایی به پنج صورت در طبیعت یافت می‌شود:

منابع آب داغ:

منابع آب داغ (آب گرمایی یا هیدروترمال) منابع آبی هستند که در زیر زمین داغ شده، سپس به سطح زمین انتقال پیدا می‌کنند که در میان انواع منابع زمین گرمایی این منابع امروزه دارای بیشترین کاربرد هستند. این نوع منابع زمین گرمایی خود به سه گروه تقسیم می‌شوند:

  • مخازن دما بالا با دمای بالاتر از °C150 که مناسب برای تولید برق با تکنیک‌های معمولی
  • مخازن با دمای بین ۱۰۰ الی °C150 که مناسب برای تولید برق با تکنیک‌های پیشرفته‌تر باینری
  • مخازن دما پائین با دمای کمتر از °C100 و مناسب برای کاربردهای مستقیم

 

انرژی زمین گرمایی

 

منابع بخار خشک:

منابعی با درجه حرارت بسیار بالا که از آن‌ها بخار خشک یا آمیزه‌ای از بخار و آب با درجه حرارت بسیار بالا به دست می‌آید که برای تولید برق این منابع دارای بهترین شرایط هستند، اما این منابع در مناطق محدودی یافت می‌شوند

منابع تحت فشار زمین:

منابع عظیمی هستند که از آب شور تشکیل یافته‌اند و از نظر شرایط کلی به درجه اشباع رسیده‌اند و در لایه‌های میان صخره‌های اعماق زمین به صورت محبوس وجود دارند. این منابع عمدتاً حاوی گاز متان محلول هستند و در عمق ۳ تا ۶ کیلومتری از سطح زمین یافت می‌شوند و درجه حرارت آن‌ها بین ۹۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد تخمین زده می‌شوند.

تخته سنگ‌های خشکِ داغ:

تخته سنگ‌های بسیار عظیم با منبع آتشفشانی هستند که در اعماق زمین وجود داشته و درجه حرارت بسیار بالا و بافت سخت دارند. به سیستم‌های بهره‌برداری از این منابع سامانه‌های زمین گرمایی پیشرفته (Enhanced Geothermal Systems) و به اختصار EGS گفته می‌شود. از آنجا که در همه جای کره زمین در اعماق گرما با شدت‌های مختلف وجود دارد و تنها محدودیت موجود نبود منابع آب می‌باشد لذا با کمک این سیستم می‌توان رشد چشمگیری را در گسترش و پیشرفت انرژ‍ی زمین گرمایی رقم زد. سیستم بهره‌برداری به این صورت می‌باشد که با حفر چاه‌های بسیار عمیق (با عمق ۴ تا ۶ هزار متر) به لایه‌های داغ زمین دسترسی پیدا کرده، سپس آب با فشار بالا به چاه تزریق شده که در اثر این فشار هیدرولیکی در سنگ شکاف ایجاد می‌شود. همین کار برای چاه تولیدی نیز انجام می‌شود و بین دو چاه ارتباط برقرار می‌گردد. بدین صورت آب هنگام عبور از شکاف‌های ایجاد شده، حرارت را از سنگ‌های داغ دریافت و از چاه تولیدی خارج و وارد چرخه نیروگاه می‌شود. درجه حرارت آب حاصل از این منابع بین ۱۳۵ تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد بوده و در این حالت امکان افزایش بازده نیروگاه تا ۱۵ درصد وجود دارد.

منابع ماگمایی

این منابع که آن‌ها را اغلب به نام گدازه‌ها می‌شناسیم، در واقع ایده‌آل‌ترین حالت ممکن برای منابع زمین گرمایی بوده که درجه حرارت آن بین ۷۰۰ تا ۲ هزار درجه سانتی گراد است. با توجه به درجه حرارت بالای این مخازن و محدودیت‌های فنی موجود، امروزه از این منابع عظیم بهره برده نمی‌شود؛ که با توجه به فناوری امروزه فقط از منابع آب گرمایی (هیدروترمال) جهت مصارف مستقیم و غیر مستقیم استفاده می‌شود. 

 

انرژی زمین گرمایی

 

اطلاعات تکميلي