همه چیز درباره signal-generator

سیگنال ژنراتور (Signal generator) یک دستگاه الکترونیکی است که سیگنال های الکترونیکی تکراری یا غیر تکراری را در دامنه آنالوگ یا دیجیتال ایجاد می کند. سیگنال ژنراتور به طور کلی در طراحی، آزمایش، عیب یابی و تعمیر دستگاه های الکترونیکی یا الکتروآکوستیک مورد استفاده قرار می گیرد، هرچند که اغلب دارای کاربردهای هنری نیز می باشد. انواع مختلفی از سیگنال ژنراتورها با اهداف و کاربرد های مختلف و در سطوح مختلف قیمتی وجود دارد. این انواع شامل فانکشن ژنراتورها، سیگنال ژنراتورهای RF و مایکروویو، ژنراتورهای زمین، ژنراتورهای شکل موج دلخواه، ژنراتورهای الگوی دیجیتال و ژنراتورهای فرکانس هستند. به طور کلی هیچ دستگاهی برای همه کاربردهای ممکن وجود ندارد.

signal-generator
به طور سنتی، سیگنال ژنراتورهای، دستگاه های سخت افزاری جاسازی شده اند، اما از زمان PC های مولتی مدیا، سیگنال ژنراتورهای انعطاف پذیر، نرم افزار قابل برنامه ریزی نیز در دسترس هستند. تاریخچه سیگنال ژنراتور:
در ژوئن 1928، رادیو عمومی 403، اولین سیگنال ژنراتور تجاری بازار بود. این دستگاه رنج فرکانسی 500Hz تا 1.5MHz را پشتیبانی می کرد. همچنین در آوریل 1929 اولین استاندارد فرکانس تجاری توسط رادیو عمومی با فرکانس 50 کیلوهرتز عرضه شد.
 
signal-generator
 

تفاوت سیگنال ژنراتور و فانکشن ژنراتور

نام اصلی سیگنال ژنراتور RF سیگنال ژنراتور می باشد که این به معنی است این دستگاه تنها برای تولید سیگنال ها در محدوده RF و مایکروویو مناسب می باشد. همچنین سیگنال زنراتور تنها قادر به تولید موج های سینوسی می باشد این در حالیست که فانکشن ژنراتور می تواند انواع اشکال موج ها را تولید کند. از دیگر تفاوت های این دو دستگاه دامنه موج ها می بشد که در سیگنال ژنراتور بسیار کمتر از فانکشن ژنراتور است. اما با این وجود در ادبیات روزمره مهندسی این دو واژه بجای یکدیگر به کار می روند. 

در نتیجه سه فاکتور اصلی در مقایسه بین سیگنال ژنراتور و فانکشن ژنراتور عبارتند از: میزان فرکانس ، دامنه  و شکل موج

 

از نظر محدوده ی فرکانس تولیدی سیگنال ژنراتور به صورت زیر دسته بندی می شوند.

1-سیگنال ژنراتور AF : این دستگاه سیگنال های سینوسی و مربعی را تا فرکانس 1 مگاهرتز تولید می کند.

2-سیگنال ژنراتور RF (رادیویی) : این سیگنال ژنراتور سیگنال های سینوسی را حداکثر تا فرکانس 150 مگاهرتز تولید می کند.

3-فانکشن ژنراتور : ژنراتور هایی هستند که در رنج فرکانسی AF  یعنی 1 مگاهرتز شکل موج های متنوعی مانند سینوسی - مربعی - دندان اره ای - مثلثی تولید می کنند.

4-ژنراتور های سنکرون: این نوع سیگنال ژنراتور ها یک نمونه از ولتاژ یا فرکانس را میگیرد و همانند آن را برای ما تهیه میکند.

signal-generator

نکات مهم جهت خرید دستگاه سیگنال ژنراتور

1- فرکانس خروجی دستگاه

2- مقداردامنه خروجی دستگاه

3- توانایی اعمال انواع مدولاسیون برروی سیگنالهای AM , FM , PULSE , FSK , PSK 

4- قابلیت فاز نویز پایین

5- توانایی تولید پله های کوچکتر در بازه فرکانسی تولید شده

6- قابلیت سنکرون کردن شکل موج تولید شده با سیگنال خارجی 

7- توانایی ثبت و ذخیره سازی سیگنال

8- قابلیت ارتباط با PC

 

 

اطلاعات تکميلي