توالی سنج فاز یا RST متر چیست؟

توالی سنج فاز و یا RST سنج ابزاری است که به منظور تشخیص جهت فاز و هم چنین گردش موتور استفاده می شود. به توالی سنج RST سنج هم گفته می شود.

توالی سنج

توالی سنج ها برای مشخص شدن جهت فاز مورد استفاده قرار می گیرند. هم چنین برای تشخیص جهت گردش موتور نیز از این دستگاه استفاده می گردد. توالی سنج انواع مختلفی دارد و در صنایع مختلفی کاربرد دارد. کاربرد آن بیش تر در موتور های سه فاز می باشد به این صورت که هر 3 سیم آن را به موتور متصل می کنیم و سپس بر روی هر فاز آن می توان عملیات تست را انجام دهیم. به توالی سنج RST سنج هم گفته می شود.

 توالی سنج

توالی سنج فاز یا همان RST متر برای تشخیص جهت فاز و هم چنین جهت گردش موتور استفاده می شود. معمولا RST متر ها توالی صحیح فاز را با یک صدای بوق و یا یک چراغ نشان می دهند. توالی سنج های فاز عموما با کاربری آسان توانایی آشکار سازی فاز را با دقت بالا در مدارات سه فاز دارا می باشند و در محیط های صنعتی به راحتی مورد استفاده قرار می گیرند. برای انجام تست شناسایی سه فاز کافیست 3 پراب دستگاه را بر روی هر یک از فاز ها قرار داده و جهت چرخش فاز ها را بر روی نمایش گر دستگاه مشاهده نمود. در نوع دیگری از توالی سنج های القایی با استفاده از تکنولوژی جدید قابلیت تست ایمنی را بدون تماس مستقیم بین پراب و سیم فراهم می کنند و چرخش فاز را با استفاده از نور چرخشی LED ها و زنگ منطقی نشان می دهند.
 
توالی سنج
 
 
دستگاه های سه فاز مانند پمپ ها، کمپرسور ها و … بایستی فازها یشان به ترتیب درستی وصل شود تا از خرابی آن ها جلو گیری شود. این دستگاه ها معمولا زمانی که به اشتباه متصل شوند جریان کم تری را از مدار می کشند. به همین دلیل برای تشخیص جهت فاز و هم چنین گردش آن، می توان از دستگاه توالی سنج فاز استفاده کرد. توالی سنج جهت مشخص کردن فاز به کار برده می شوند.
همین طور برای نشان دادن جهت چرخش موتور نیز از این وسیله استفاده می شود. توالی سنج انواع متفاوتی دارد و در صنعت استفاده های زیادی دارد. کاربردش بیش تر در موتور سه فاز است به این صورت که هر 3 سیم آن را به موتور متصل می کنیم و بعد در هر فازش عملیات تست انجام می دهیم. به توالی سنج RST سنج هم گفته می شود.
 
توالی سنج
 

 اتصال دستگاه سه فاز به توالی سنج

دستگاه های سه فاز مانند پمپ اکتریکی، کمپرسور ها و ... فاز هایشان به ترتیب متصل شوند تا بتوانند جلو گیری کنند از خرابی توالی سنج ها زمانی که به اشتباه وصل شوند جریان کم تری را می کشند. بدون نیاز به دادن انرژی اولیه به موتور با اتصالات موقت می توانیم جهت گردش موتور را بررسی کنیم اما به دلیل زمان و هزینه بر بودن و هم چنین خطرات احتمالی در ولتاژ های بالا از این روش نمی توان استفاده نمود توالی فاز سنج ها این امکان را به ما می دهد که با دقت بیش تر و بدون ایجاد خطر در هر لحظه کاری موتور جهت گردش آن را بررسی و مشخص کنیم.

 

اطلاعات تکميلي