فناوری های نانو در صنعت آب

کاربرد های فناوری نانو در این خصوص عبارتند از:

نانو فیلتر ها، نانو فتو کاتالیست ها، مواد نانو حفره ای، نانو ذرات، نانو سنسور ها، توانایی های این فناوری در تصفیه آب و با توجه به انواع آلودگی های نقاط مختلف ایران مورد ارزیابی قرار گرفته است. در گذشته نه چندان دور اهداف تصفیه خانه های آب آشامیدنی کاهش مواد معلق و زدودن عوامل زنده بیماری زا در آب بود که با روش های متداول فیلتراسیون و گند زدایی قابل حصول بوده اند.

لیکن با افزایش غلظت مواد ریز دانه، ترکیبات از ته، مواد آلی و معدنی و فلزات سنگین به منابع آب روش های متعارف جواب گوی نیاز تصفیه خانه ها نبوده و لازم است از فرآیند های نسبتاً جدید در تصفیه خانه ها استفاده شود. اخیراً نیز با ورود فناوری های نوین از قبیل زیست فناوری و نانو فناوری، مواد و راه کار های جدیدی برای تصفیه آب و نیز آب و فاضلاب های صنعتی و کشاورزی معرفی شده و یا می شوند. مفهوم نانو فناوری به حدی گسترده است که بخش های مختلف علوم و فناوری را تحت تأثیر خود قرار داده و در عرصه های مختلف از جمله محیط زیست کاربرد های وسیعی یافته است.

 

فناوری های نانو

 نانو فیلترها

تاریخچه نانو فیلتراسیون به دهه هفتاد میلادی زمانی که غشا های اسمز معکوس با فشار های نسبتاً پایین همراه با جریان آب تصفیه ای قابل قبول، بسط و توسعه پیدا کردند باز می گردد.

استفاده از فشار های بسیار بالا در فرآیند اسمز معکوس، اگر چه منجر به تهیه آب با کیفیت بسیار عالی می شد، ولیکن به همان نسبت هزینه گزاف انرژی مصرفی عاملی نگران کننده به شماره می آمد. در نتیجه، تهیه آب با استفاده از این روش از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود.

بنابر این استفاده از غشا هایی با میزان درصد حذف پایین تر ترکیبات محلول، اما با قدرت نفوذ آب بیش تر و به طبع آن، افزایش حجم آب تصفیه شده با کیفیتی مطلوب (در حد استاندارد های مورد نظر) در فناوری جدا سازی یک پیشرفت قابل ملاحظه، به شمار می آمد.

از ین رو غشا های اسمز معکوس با فشار پایین، به عنوان غشا های نانو فیلتراسیونی شناخته شدند. نانو فیلتراسیون فرآیند غشایی جدیدی است که خواص آن بین فرآیند های اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون قرار دارد و در اختلاف فشار پایین (10-20 بار) قابل استفاده می باشد.

به علت عمل نمودن در فشار پایین و باز یابی بالا تر، هزینه های عملیاتی و نگه داری این فرآیند به مواد شیمیایی نیاز نبوده و پساب تولیدی فشرده و غلیظ می باشد. لذا هزینه حمل و نقل و دفع آن کم تر است. به کمک تجهیزات خاص غشاء ها به طور خودکار تمیز می شود.

در مورد فرآیند نانو فیلتراسیون، هزینه انرژی به مراتب از اسمز معکوس کم تر می باشد. نکته حائز اهمیت در مورد نانو فیلتر ها نسبت به سایر غشا ها، قدرت انتخاب گری در حذف یون هاست. غشا های نانو فیلتراسیون معمولاً از دو لایه تشکیل می شود. لایه نازک و متراکم عمل جدا سازی و لایه محافظ، عمل حفاظت در برابر فشار سیستم را انجام می دهد. غشا های نانو فیلتراسیون معمولاً در دو نوع بار دار و غیر بار دار موجود هستند.

مکانیسم اصلی در حذف ملکول های بدون بار، خصوصاً ترکیبات آلی بر پایه غربال سازی استوار می باشد. در حال که حذف ترکیبات یونی به دلیل بر عم کنش های الکتروستاتیک بین سطح غشا و گونه های بار دار، حذف می شوند. امروزه غشا های نانویی تجاری، در اشکال متفاوتی استفاده می گردند. این اشکال شامل، سیستم های مار پیچی، صفحه ای، جعبه ای، لوله ای و فیبری می باشد. شکل هر یک از غشا های نانویی بر اساس نوع غشا و نانویی براساس نوع غشا و به منظور بالا بردن بازده و عملکرد آن انتخاب می گردد.

 

فناوری های نانو

 

نانو مواد

نانو مواد در مقایسه با مواد در ابعاد بزرگ دارای سطوح بسیار وسیع تری هستند. به علاوه این مواد قادر به بر هم کنش با گروه های شیمیایی مختلف به منظور افزایش میل ترکیبی آن ها با ترکیبات ویژه می باشند. هم چنین نانو مواد می توانند به عنوان لیگند های قابل بازیافت با ظرفیت و عملکرد انتخابی بسیار بالا برای یون های فلزی سمی به هسته های رایو اکتیو، حلال های آلی و معدنی به شمار می آیند.

جاذب ها به طور وسیعی به عنوان جدا ساز محیطی در خالص سازی آب و برای حذف آلاینده های آلی از آب آلوده استفاده می شدند. تحقیقات وسیعی در این زمینه صورت گرفته است از جمله می توان به کاربرد نانو تیوپ های کربنی تک دیواره برای حذف یون های سنگین ماننده 2Pb، 2Cu، 2Cd، چیتوزان با گروه های عاملی فسفاته برای حذف 2Pb، ترکیب کربن نانو تیوپ- اکسید سدیم برای حذف As (V)، نانو بلور های FeO(OH) – برای جذب AS (V) و Cr (VI)، زئولیت های تعویض یون NaP1 برای حذف فلزات سنگین از پساب های معدنی اسیدی مانند 3Cr، 2Ni، 2Zn، 2Cu، 2Cd، نانو مواد کربنی برای جذب مواد آلی فرار، رنگ های آلی و ترکیبات آلی و ترکیبات آلی کلره، فولرن برای جذب ترکیبات آروماتیک چند حلقوی مانند نفتالین اشاره نمود.

 

فناوری های نانو

 

اهمیت کاربرد فناوری های نانو در صنعت آب

فناوری نانو طی مدت کوتاهی که از ظهور آن می گذرد کاربرد های مختلفی در صنایع گوناگون یافته است. بالطبع صنعت آب نیز به عنوان یکی از پایه‌ های اساسی حیات از این مسئله مستثنی نبوده و امروزه شاهدیم که در بخش های مختلف آن، از جمله؛ ساخت سد ها، حفاظت خطوط لوله انتقال آب، تصفیه آب و پساب ها، شیرین سازی آب و …، کاربرد یافته است.

امروزه در جهان بسیاری از مردم به دلایل بلا های طبیعی، جنگ و زیر ساخت های ضعیف خالص سازی آب، به آبی بهداشتی دسترسی ندارند. بر طبق آمار های موجود و به نقل از سازمان جهانی بهداشت؛ حدود یک میلیارد نفر به منابع آبی سالم و بهداشتی دسترسی نداشته و این میزان چیزی حدود یک ششم جمعیت کره زمین را در بر می گیرد.

طی اعداد و ارقام موجود دیگر، روزانه‌ 5000 کودک به علت مبتلا شدن به امراض ناشی از مصرف آب غیر بهداشتی می‌ میرند. امروزه تمام دغدغه و تلاش محققین و دانشمندان این عرصه آن استکه با کمک روش ها و فناوری های جدید این مشکلات را کاهش دهند. که یک یاز فناوری های مورد نظر, فناوری نو ظهور نانو است. آن چه در این مبحث، بیش از بیش دنبال آن هستیم، ایجاد بستری مناسب، برای دست یابی به آبی سالم، با کیفیت و مقرون به صرفه است.

به یمن استفاده از شیوه های جدید مخصوصاٌ نانو تکنولوژی در تصفیه آب، شرایط ذکر شده برای ما میسر گردیده است، به طوری که با توجه به حذف موثر آلاینده ها و کاهش هزینه های تمام شده تولید آب سالم، استفاده از این فناوری ها، نسبت به روش های قدیمی بیش تر مورد توجه و استقبال قرار گرفته است. البته از آن جا که هیچ یک از تکنولوژی های موجود را نمی توان به طور مطلق پاک و ایمن دانست، در کنار اهداف تولید باید به جنبه های زیست محیطی، و پتانسیل های بالقوه آسیب رسان آن ها نیز توجه شود.

 

فناوری های نانو

 

مبحث فناوری نانو در صنعت آب را در دو بخش پی می گیریم:

بخش اول:

مقایسه اجمالی فناوری های مختلف تصفیه آب

بخش دوم:

 بررسی برخی از روش های جدید، فناوری نانو در تصفیه آب و حذف آلاینده های موجود

مقایسه فناوری های تصفیه آب:

کمبود آب چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی در برخی از کشور ها و بویژه در کشور ما، مردم را در معرض تهدیدی جدی قرار داده است از این رو علم و تکنولوژی دست به دست هم داده اند، تا با توسعه روش ها این مشکلات را از پیش رو بردارند. در ابتدای این قسمت برخی از روش های قدیمی تصفیه آب را مطرح کرده و به ذکر معایب آن ها می پردازیم، سپس در بخش بعد وارد بحث استفاده از فناوری نانو شده و مزایای آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مراحل تصفیه در روش سنتی:

پیش تصفیه – منعقد شدن ذرات – فلوکولاسیون – رسوب گذاری – گند زدایی – هوا دهی – صافی کردن

برخی از معایب شیوه سنتی در تصفیه آب :

هر کدام از این فرآیند های مذکور به تنهایی قادر به از بین بردن تمامی آلاینده ها نیستند.
این روش ها اساساً بر مبنای نصب تاسیسات فرآیندی (مثل حوضچه های ته نشینی، صافی ها و…) و استفاده از چندین فرآیند متوالی بوده، بنابر این امکان حمل و نقل سیستم هایی که از این شیوه استفاده می کنند، سخت و مشکل است، (مشکلاتی از قبیل شکنندگی تجهیزاتی چون فیلتر های سرامیکی، نشست زمین در اثر نیروی وزن سیستم های تصفیه خانه ها و… ). کاهش باز دهی برخی از فرآیند ها با افزایش دبی شاره ها (مثل فیلتر های کربن فعال که با افزایش دبی، سریع تر اشباع شده و این خود باعث وارد شدن برخی آلاینده ها، به درون آب تصفیه شده می گردد)

برخی از این فرآیند ها حساسیت زیادی نسبت به شرایط فیزیکی و شیمیایی آب از خود نشان می دهند. بدین معنی که با تغییرات pH، قلیائیت، دما و مقدار نا خالصی های مختلف در آب باز دهی فرآیند ها تغییر پیدا می کند. (مثلا در گند زدایی؛ کاهش دما و افزایش تیرگی، تاثیر منفی، در از بین بردن میکروب ها خواهد داشت.) هزینه بهره برداری از این سیستم ها نسبت به روش های غشایی (استفاده از نانو فیلتر ها) بیش تر است. (با استفاده از مواد شیمیایی در فرآیند هایی مثل؛ منعقدسازی و گند زدایی هزینه های نگه داری سیستم بالا تر می رود.) به علت استفاده از مواد شیمیایی در برخی فرآیند ها (مثل افزودن کلر در عملیات گند زدایی) آب حاصل برای شرب مطبوع نیست.

 

فناوری های نانو

 

برخی کابرد های فناوری نانو در عرصه صنعت آب

فناوری نانو با روش های زیر می ‌تواند در تهیه آب تمیز، بهداشتی و قابل شرب کمک کند:

1- غشا های فیلتراسیون نانو متری به منظور افزایش باز یابی آب

2- روش های ساز گار با محیط زیست جهت تصفیه آب های زیر زمینی به وسیله اجزای معدنی و آلی

3- نانو مواد برای بهبود کارایی فرآیند های فتوکاتالیستی و شیمیایی

4- نانو حس گر های زیستی جهت تشخیص سریع آلودگی آب

بر اساس پیش بینی سازمان ملل در سال 2025 حدود 48 کشور (یعنی 32 درصد جمعیت جهان) دچار کمبود آب آشامیدنی خواهند شد.

 فناوری نانو در دو عرصه می تواند مفید باشد:

1-تولید نانو کامپوزیت ها و دخل و تصرف در ساختار آن ها برای جدا سازی بسیاری از منابع آلاینده آب که به عنوان نمونه پژوهش های انجام شده در این عرصه حاکی از حذف فلزات سنگین از جمله جیوه، سرب و آرسنیک می باشد.

2 -تولید الکترود های با مساحت سطحی بالا که از طریق کنار هم قرار دادن نانو لوله های کربنی و دیگر ابتکارات طراحی که رسانای الکتریکی شده اند و قادرند نسبت به تامین آب شرب از دریا با مصرف انرژی کم تر (به میزان حداقل 10 برابر کم تر از انرژی دستگاه اسمز معکوس و 100 برابر کم تر از روش تقطیر) آب دریا را نمک زدایی کنند.

الف)حذف آرسنیک:

آرسنیک در اثر انحلال مواد معدنی موجود در سنگ ها و خاک هایی که تحت تاثیر عوامل فرساینده طبیعی قرار گرفته اند ؛ در لایه های زمین پخش می گردد. این ماده بی بو، بی مزه و بسیار سمی و سرطان زا می باشد که استفاده دراز مدت از آب آلوده به آن باعث ایجاد سرطان های پوستی، لنفاوی، کلیوی، صفرایی و ریوی می شود. حد مجاز آرسنیک مطابق استاندارد WHO برابر با 10 میلی گرم در لیتر می باشد. بنابراین کاربرد فن آوری های نوین برای حذف آین عنصر از آب های آشامیدنی حائز اهمیت است که در زیر به طور مثال به دو نمونه اشاره می شود :

1- اختراع جدید موسوم به ArsenXnp کارایی و راندمان بالایی در حذف آرسنیک نشان داده است.

این اختراع در حقیقت یک رزین مبادله یونی است که در راستای تکمیل رزین های انتخاب گر جهت تصفیه آب های زیر زمینی از یون های نیترات، پرکلرات و کروم شش ظرفیتی ساخته شده است.

از مهم ترین امتیازات ArsenXnp ؛ انتخاب گری بالای آن برای یون آرسنیک است که پلیمر های پایه آن برای دوام و بقا نیاز به شستشو ندارند.

به عبارت دیگر این محصول عمر طولانی و کاربرد بسیار ساده ای دارد.

این فناوری علاوه بر حذف ارسنیک از اب اشامیدنی، جهت حذف آرسنیک از پساب های صنایع نیمه هادی و آب های استفاده شده در برج های خنک کننده نیز کاربرد دارد.

2- در تحقیقات اخیر دانشمندان، برای حذف آرسنیک درون آب، از نانو ذرات اکسید روی استفاده شده است زیرا اکسید روی توده ای نمی تواند آرسنیک را حذف نماید، در حالی که نانو ذرات خواص کاتالیستی و جذبی مفیدی را از خود نشان داده اند.

البته استفاده از آن ها به طور صنعتی با مشکلاتی همراه بوده است به نحوی که این مواد در ستون آب یا به سادگی معلق می شوند و یا هر فیلتری را که در مسیر حرکت آن ها قرار گرفته باشد مسدود می کنند. بنابراین روش های جدید برای ساخت توده های نانو ذره ای هم اندازه و هم شکل رشته های رزینی را پیدا کرده اند. محققین برای ایجاد این توده ها، رزین های تبادل کاتیون را با یون های روی پر کردند، سپس آن ها را سوزاندند؛ در نتیجه گوی هایی از نانو ذرات کروی دی اکسید روی با قابلیت بالای حذف آرسنیک به وجود آمدند. این فرآیند هم چنین می تواند برای ایجاد توده های نانو ذرات سولفید فلزی و اکسید فلزی به منظور استفاده در کاربرد های کاتالیستی، تصفیه آب و رفع آلودگی ها به کار رود.

ب )حذف ذرات:

نانو فیلتراسیون

نانو فیلتراسیون یکی از کاربرد های مهم فناوری نانو است که امکان جدا سازی ذرات از آب در مقیاس نانو و تولید آب تصفیه شده در حجم انبوه را فراهم می سازد. در این روش غشای موجود، دو فاز همگن را از هم جدا نگه می دارد و با جلو گیری از عبور نا خالصی ها، به صورت انتخابی سبب خالص سازی آب می گردد. برای رسیدن به این مقصود نیازمند استفاده از نیروی جلو برنده ای هستیم، که این نیرو می تواند اختلاف فشار، اختلاف دما، اختلاف غلظت، و یا حتی اختلاف پتانسیل باشد. با استفاده از نانو فیلتر ها، مواد معدنی لازم برای سلامتی انسان، در آب باقی می ماند و مواد سمی و مضر از آن حذف می شود. با توجه با این که پنجاه درصد آب های زیر زمینی و هفتاد و هشت درصد آب رودخانه ها در مناطق شهری، غیر قابل شرب است، کاربرد این فناوری برای تصفیه آب، طرف داران زیادی دارد. تحقیقات در چین نشان داده است که با مصرف آب حاصل از نانو فیلتر ها در مدت طولانی؛ شیوع بیماری های قلبی و عروقی و سرطان به ترتیب چهل و بیست درصد کاهش یافته است.

در این روش چهار نوع مختلف غشا قابل ذکر است:

  • میکرو فیلتر ها
  • اولترا فیلتر ها
  • نانو فیلتر ها
  • فیلتر های اسمز معکوس

نوع خاصی از این فیلتر ها که در شرایط نظامی برای حذف آلودگی های شیمیایی از آب به کار می رود، تقریبا مانند قاب نگه دارنده CD با قطر 5 اینچ و ضخامت یک اینچ است. آب از طریق یک لوله از پایین وارد فیلتر از جنس نانو لوله های کربنی و پس از تصفیه توسط یک لوله دیگر از بالا خارج می شود. این نانو فیلتر ها قادرند از عبور ذرات کوچک مولکول های گاز نیز در حملات شیمیایی در جنگ ها ممانعت نمایند. به کمک فناوری جدید در فیلتر های هوشمند، هر مولکول نسبت به محیط اطراف خود واکنش نشان داده و با مولکول های دیگر ارتباط برقرار کرده و تبادل اطلاعات می نمایند که در مجموع نتیجه دلخواه به دست می آید. (تقریبا حدود 65٪ از بازار مصرف نانو فیلتراسیون مربوط به شیرین کردن آب می باشد.)

ج)حذف رنگ:

رنگ موجود در آب آشامیدنی نه تنها به خاطر ظاهر آن باید زدوده شود، بلکه چون این رنگ ها می توانند منشاء تولید تری هالو متان ها مانند (CHCl3) نیز باشند، خطرناک محسوب می شوند. این ماده هنگام ترکیب با کلر موجب تشکیل کلرو فرم و دیگر ترکیبات هالوژنه مضر و سرطان زا می شود. رنگ موجود در آب طبیعی معمولا ناشی از وجود اسید های معدنی با جرم مولکولی 800 – 50000 gr/mol است. اسید های مذکور در اثر تجزیه مواد آلی موجود در آب حاصل می شوند. اغلب روش های متداول برای تصفیه آب قادر به جداسازی مواد فوق نیستند، لیکن با استفاده از غشا های نانو می توان تا 99 درصد این گونه مواد را به سهولت از آب جدا کرد.

د)حذف نیترات:

استفاده از 4 gr/lit نانو ذرات آهن با قطر 10-100 nm ( متوسط 25 نانومتر ) و سطح ویژه0/31 m2/gr در حذف نیترات از محیط های آبی، راندومان حذف بسیار بالایی داشته به طوری که غلظت های اولیه 300-50 میلی گرم بر لیتر در طی 3 ساعت به 5- 4 میلی گرم بر لیتر رسیده است. در این فرآیند pH به عنوان پارامتری اساسی، احیاء نیترات را کنترل کرده به طوری که در pH<4/5 طی 3 ساعت تغییری در غلظت نیترات مشاهده نشده است. کنترل pH با تزریق اسید در طی واکنش در محدوده 4-2 باعث افزایش سرعت و راندومان واکنش می شود.

هـ)حذف فلزات سنگین و مواد آلی:

نانو ذرات TiO2 برای اکسید کردن آلاینده های آلی و به صورت دام های نانو مقیاس برای جذب فلزات سنگین در مکان های آلوده مورد استفاده قرار می گیرند. در حالات ذکر شده این ذرات می توانند عامل اکساینده باشند و تولید آب یا دی اکسید کربن می کنند. مطالعات اخیر نشان می دهد که از TiO2 در مقیاس نانو می توان برای رفع آلاینده ها؛ ویروس ها و مواد شیمیایی آلی خطرناک استفاده کرد. ذرات نانو با سطوح مناسب (لیگاند ها و معرف ها) می توانند برای جدا سازی فلزات سنگین و برای غیر فعال کردن سطوح آلوده استفاده شوند. بدیهی است که فرآیند های شیمیایی با کارایی بالا تر مواد آلاینده و ضایعات کم تری تولید می کنند.

 

فناوری های نانو

 

نانو ذرات مغناطیسی در تصفیه آب:

این مواد بدین جهت توسعه یافته اند که توانایی حذف آلودگی های فلزی و ترکیبات آلی را دارند. به نظر می رسد این شاخه از علم نانو برای از میان برداشتن آلاینده های آلی و حذف نمک ها و فلزات سنگین بسیار مناسب باشد. طی تحقیقاتی، با پوشش دادن نانو ذرات SPM بر روی پلیمر ها به ترکیبی دست یافته شد، که می تواند در سطح وسیعی کاربرد داشته باشد، به دلیل اندازه این ذرات و میل ترکیبی بسیار بالا، آن ها قادر به حذف تقریباً 100٪ عوامل آلودگی از آب ها هستند.

 اندازه ذرات در این فناوری در بین nm 15- 20 است که برای جدا سازی مغناطیسی اندازه مناسبی است. این نانو ذرات مغناطیسی به همان خوبی کانی های آهنی قادر به جذب آرسنیک و حذف آن از آب هستند.

کاربرد نانو تکنولوژی در تصفیه فاضلاب های شهری و صنعتی:

با توجه به مسئله بحران آب که امروزه یکی از مشکلات اساسی اکثر کشور های توسعه یافته و در حال توسعه است. بی شک با توجهی دوباره به منابع آب آلوده شده، می توان به مقابله با این بحران پرداخت. تصفیه فاضلاب خانگی و نیز پساب های صنعتی از دیرباز مورد توجه بشر قرار گرفته است ولی آنچه که فناوری نانو می تواند در اختیار دهد، بهبود کیفیت فاضلاب تصفیه شده برای استفاده مجدد در کشاورز، کشت آبی، مصارف صنعتی یا حتی شرب و شست و شو می باشد. البته در زمینه پیش گیری و تشخیص آلودگی به کمک فناوری نانو نیز تحقیقاتی به عمل آمده که در زیر به طور خلاصه به آن اشاره می شود:

الف)ردیابی و ارزیابی آلودگی:

نانو تیوپ های کربنی، ساختار های حلقوی تو خالی متشکل از اتم های کربن هستند که می توانند به شکل یک یا چند دیواره آرایش یابند و دارای خواص فلزی یا شبه رسانایی نیز باشند. تحقیقات و پیشرفت های وسیعی در سطح جهان برای شناسایی کاربرد های نانو تیوپ های کربنی برای مصارف صنعتی در حال انجام است و اخیرا قابلیت استفاده از آن ها در کاربرد های زیست محیطی نیز مطرح شده است.

نانو تیوپ های کربنی را می توان برای رد یابی آلودگی و نیز ارزیابی احتمالی آلاینده های آبی و جمع آوری و ارائه اطلاعات مربوط به آلاینده های محیط زیست به کار برد. از آن جا که نانو تیوپ ها مولکول های غیر قطبی کربن خالص می باشند، با حل شدن در بعضی حلال های آلی می توانند به راحتی توسط گروه های عملکردی متفاوت جهت جفت کردن واکنش و حلالیت آلاینده مشخص، تغییر حالت پیدا کنند و در نتیجه عمل رد یابی آلودگی را امکان پذیر سازند.

فناوری های نانو

 

ب) حذف آلاینده های آلی با استفاده از نانو ذرات TiO2:

همان طوری که قبلا هم گفته شد، نانو ذرات TiO2 از مهم ترین کاتالیست هایی هستند که برای حذف آلودگی های ناشی از مواد آلی موجود در آب های آلوده به مواد نفتی و نیز پساب های صنعتی کاربرد دارند.

بدین ترتیب که نانو ذراتTiO2 را روی، زیر لایه های مناسبی پوشش می دهند و در حوضچه های تحت تابش نور فرا بنفش قرار می دهند. در اثر تابش نور فرا بنفش، ماده خاصیت اکسید کنندگی پیدا کرده و مواد آلی را به آب و دی اکسید کربن تبدیل و برخی اسید های معدنی را تجزیه می کند.

با توجه به آزمایشات بعمل آمده ، پساب آلوده به مواد نفتی بعد از 7 روز کاملا تجزیه شده است. البته برای بهبود اثر بخشی نانو ذرات اکسید تیتانیم میتوان از Fe و Er نیز استفاده کرد، که بر اثر این تلقیح عمل اکسایش تحت تابش هایی با طول موج بلند تر و به طور ویژه در ناحیه قابل مرئی انجام می شود.

 

اطلاعات تکميلي