دستگاه تست پریز چیست؟

دستگاه چک کننده اتصالات پریز و تستر محافظ جان مناسب برای مهندسین ناظر برق و مجریان تاسیسات برقی می باشد. این دستگاه، دستگاهی است که برای تأیید این که یک پریز برق متناوب AC به درستی سیم‌ کشی شده ‌است یا خیر استفاده می‌ شود.

 

دستگاه تست پریز

 

این دستگاه کوچک شامل یک پلاگین برق و چند چراغ نشان گر است. اگر چه که از یک مولتی متر نیز می‌ توان برای انجام یک سری از آزمون‌ ها که نتایج مشابهی می‌ دهند استفاده کرد، اما یک دستگاه تست پریز برق می‌ تواند این سری از آزمون ‎ها را تنها با یک بار اتصال ساده به پریز انجام دهد و با روشن کردن LED ها وضعیت را به شما گزارش دهد.

دستگاه تست پریز برق می‌ تواند با یک بار اتصال، چندین آزمایش را انجام دهد، اما خود این آزمایش‌ ها اساسا به دو دسته تقسیم می ‌شود:

۱- تست ‌هایی که برای بررسی وصل یا قطع بودن برق پریز انجام می ‌شود.

۲- تست‌ هایی که تعیین می‌ کند آیا سیم ‌کشی امن برای استفاده از پریز انجام گرفته ‌است یا نه.

 
 
دستگاه تست پریز
 
 

کیفیت عملکرد

ابتدایی ‌ترین وظیفه این دستگاه، بررسی این موضوع است که آیا پریز می ‌تواند برای دستگاه متصل شده، برق را فراهم کند یا خیر. برای یک پریز AC (متناوب) درست عمل کند، پریز باید حداقل یک اتصال فاز (برای تغییر ولتاژ الکتریکی) و یک اتصال نول (برای بستن مدار) داشته باشد.  اگر هر کدام از این دو مورد قطع شود یا به هر دلیلی متصل نباشد، پریز به هیچ ابدا درست عمل نخواهد کرد.  بعضی از اشتباهات غیر متداول معین در سیم ‌کشی ممکن است برای دستگاه تست پریز قابل تشخیص نباشد، اما با این حال یک دستگاه واقعی ممکن است بعد از اتصال به پریز، کار نکند. لامپ‌ های کوچک دستگاه حتی با یک جریان خیلی کم نیز روشن می ‌شوند و یک مقاومت بالا یا ولتاژ زیاد می‌ تواند باعث شود که دستگاه تست پریز، تشخیص اشتباه دهد. البته چراغ‌ ها در این دستگاه نشان نمی‌ دهند که ولتاژ یا فرکانس درست است یا نه، بلکه تنها نشان می‌ دهند که ولتاژ وجود دارد یا خیر.

 
دستگاه تست پریز (receptacle tester)
 

مدار یک دستگاه تست پریز برق

ایمنی

نقش مهم دستگاه تست پریز، بررسی این است که آیا پریز به‌ طور مناسب سیم ‌کشی شده و به درستی به سیم مناسب در سیم ‌کشی ساختمان متصل است یا خیر.

دو دلیل اصلی برای تست این مهم وجود دارد:

۱- بعضی از دستگاه‌ ها باید یک زبانه خاص برای اتصال به سیم فاز داشته باشند و در غیر این صورت ممکن است دستگاه آسیب ببیند.

۲- نکته مهم تر این است که اگر سیم فاز متصل باشد، اما سیم نول یایا زمین وصل نباشد، ممکن است یک موقعیت خطرناک با جلو گیری از اجرای درست مکانیسم‌ های ایمنی ایجاد شود.

مضاف بر این، سیم زمین به ‌طور معمول به غلاف (پوشش) دستگاه الکتریکی وصل می‌ شود.

این اتصال به عنوان یک اقدام پیش‌ گیرانه ایمن، بدین منظور انجام می‌ شود که اگر رو پوش پلاستیکی (عایق) سیم‌ ها آسیب دید و غلاف (پوشش) دستگاه متصل شده به پریز شارژ الکتریکی شد، جریان به زمین منتقل شود.

 

دستگاه تست پریز

 

اگر چه این کار (اتصال سیم زمین به غلاف دستگاه) در بسیاری از دستگاه‌ های الکتریکی به عنوان یک اقدام جهت افزایش ایمنی انجام می‌ شود، اما اگر سیم‌ کشی پریز به‌ طور نا درست انجام گرفته باشد سیم اتصال به زمین پریز به جریان فاز وصل باشد، مکانیسم ایمنی اثر معکوس خواهد داد و قسمت بیرونی دستگاه (قسمت بیرونی غلاف دستگاه) شارژ الکتریکی خواهد شد و پتانسیل وارد شدن شوک الکتریکی به هر کسی که دستگاه را لمس کند به وجود خواهد آمد.

دستگاه‌های تست پریز برق ساده که سه‌ چراغه هستند، قادر به شناسایی ۲خطای جدی در سیستم برق کشی خانه نیستند:

  1. زمانی که فاز و نول در پریز جا به جا شوند.
  2. زمانی که نول و سیم اتصال زمین بهم متصل شوند.

البته دو اتفاق فوق به وسیلهٔ یک مولتی متر و انجام تست بار قابل تشخیص هستند.

 

اطلاعات تکميلي