فازمتر و انواع آن

فازمتر ها ابزاری هستند که عموماً ظاهری شبیه به پیچ گوشتی دارند؛ اما همان‌ طور که از اسمشان پیدا است، برای تشخیص وجود یا عدم وجود ولتاژ الکتریکی و همین‌ طور تشخیص سیم فاز و نول مورد استفاده قرار می ‌گیرند. فازمتر ها بیش تر به شکل پیچ گوشتی ساخته می شوند و افزون بر باز و بسته کردن پیچ، برای تشخیص سیم فاز از سیم نول نیز به کار می رود.

 

فازمتر

 

هر گاه نوک فازمتر را داخل یکی از خانه های پریز یا سر سیمی که برق در آن جریان دارد بگذاریم و انگشت دست را روی پیچ انتهایی دسته آن قرار دهیم، اگر لامپ آن روشن شد آن سیم فاز است.

فاز متر از ۸ قطعه تشکیل شده است:

  • لبه
  • عایق
  • محافظه
  • مقاومت
  • گیره
  • لامپ
  • فنر
  • پیچ

فازمتر همانند لامپ عمل مي کند.

فازمتر

 

چون بدن انسان پتانسيل منفي دارد، لذا مي تواند قطب منفي براي مقاومت بسيار بالاي موجود در فاز متر باشد. به همين دليل وقتي که فازمتر را وارد پريز برق مي نماييد بخش بسيار کمي از الکترون ها که از مقاومت فازمتر عبور مي کنند وارد بدن فرد شده و لامپ درون فازمتر در اثر عبور اين جريان کم روشن مي شود دارند.

فازمتر

فازمتر ساده پیچ گوشتی:

 ساده ‌ترین فازمتر ها بیش تر به شکل پیچ گوشتی ساخته می ‌شوند و افزون بر باز و بسته کردن پیچ، برای تشخیص سیم فاز از سیم نول نیز به کار می ‌رود. هر گاه نوک فازمتر را داخل یکی از خانه ‌های پریز یا سر سیمی که برق دار است بگذاریم و انگشت دست را روی پیچ انتهایی دسته آن قرار دهیم، اگر لامپ آن روشن شد آن سیم فاز است. برای عملکرد صحیح این نوع فازمتر باید جریان کوچکی از طریق انگشت روی فازمتر از بدن عبور کند و گرنه فازمتر به درستی عمل نخواهد کرد.

 

فازمتر

 

(داخل فازمتر یک لامپ کوچک همراه با یک عدد مقاومت در چند مگا اهم قرار داده‌ شده و با اتصال فاز متر به سیم فاز و از طرف دیگر اتصال ته فازمتر به زمین ‏(‏از طریق قرار دادن انگشت دست ما‏)‏ مداری برای روشن شدن لامپ بسته و روشن می‌ شود‏.) پس یعنی اگر زیر  پای ما عایق کامل باشد و ما نوک آن را به فاز اتصال دهیم چراغ سیگنال فاز متر روشن نخواهد شد و در نتیجه ممکن است به خطا بیفتیم.

 

فازمتر

 

در میان ابزار آلات پیشرفته‌ تری که امروزه به بازار عرضه می ‌شوند، فازمتر ها هم دچار تغییر و تحول شده اند. چراغ فازمتر های پیشرفته امروزی از نوع لامپ نئون با شدت نور بالا است و در طول روز و سطوح روشنایی متفاوت هم به راحتی قابل تشخیص است. هم چنین لامپ این نوع ابزار، قابل تعویض هم هست.

 

فازمتر

 

فازمتر الکترونیکی (فازمتر دیجیتال)

فازمتر های دیجیتال تفاوت زیادی با دیگر مدل ‌های این ابزار دارند، این وسیله الکترونیکی بوده و میزان ولتاژ و اندوکتانس را بر روی صفحه نمایش کوچکی که دارد نشان می‌ دهد.

فازمتر القائی (حرفه‌ای)

فازمتر های القائی یکی از انواع دیجیتال این وسیله اما از نوع حرفه‌ ای هستند که علاوه بر تشخیص فاز و نول، قابلیت اندازه‌ گیری و تست ولتاژ AC و DC را هم دارند. با استفاده از این ابزار می‌ توانید میزان مقاومت الکتریکی و فرکانس سیم یا قطعه‌ای که قصد تستش را دارید هم مطلع شوید.

فازمتر

 فازمتر خوب (با کیفیت)

اگر شما یک تکنسین یا مهندس برق حرفه ‌ای باشید، فرقی چندانی نمی‌ کند که از چه نوع فازمتری استفاده می‌ کنید و بستگی دارد که منظور شما از خوب بودن یا نبودن آن چیست؟ اگر منظورتان از یک فازمتر خوب وسیله‌ ای باشد که میزان جریان و ولتاژ را هم به شما نشان بدهد می‌ توان از مدل‌ های دیجیتال به عنوان یک ابزار خوب و مناسب یاد کرد؛ اگر می ‌خواهید علاوه بر میزان جریان و ولتاژ از فرکانس و مقاومت سیم یا قطعه مورد نظر هم مطلع شوید، می ‌توان به مدل القایی این وسیله اشاره کرد؛ اما اگر منظور، تشخیص راحت‌ تر و بهتر روشن شدن یا نشدن چراغ فاز متر است مدل معمولی و رایج، ابزاری خوب و  با کیفیت خواهد بود.

فازمتر

در برخی از موارد هم فاز متر با کیفیت، وسیله‌ای خواهد بود که دارای بدنه قوی، محکم و نشکن است؛ ابزاری که بتواند در شرایط کاری صنعتی هم دوام آورده و جان سالم به در ببرد. بنابراین تشخیص باکیفیت و خوب بودن هر ابزاری بسته به نوع کارایی که از آن وسیله مد نظرتان است، متفاوت خواهد بود و تعیین و تشخیص آن بر عهده خودتان خواهد بود.

اطلاعات تکميلي