موتور نیترو عموماً اشاره به یک موتور دارد که سوخت آن درصدهایی (معمولاً بین 10 تا 40%) شامل نیترو متان مخلوط شده با متانول است. نیترومتان ماده‌ای به‌شدت احتراق‌پذیر است که عموماً برای موتورهای طراحی‌شده خاص مانند کلاس‌های خاص مسابقات اتومبیل‌رانی، موتورهای احتراق داخلی در کنترل رادیویی و خطوط کنترل استفاده می‌شود.

 

  وسیله نقلیه نیتروژن مایع وسیله‌ای است که با نیتروژن مایع کار می‌کند که در مخزن ذخیره می‌شود. طراحی‌های موتور نیتروژن قدیمی با گرمایش نیتروژن مایع در مبدل حرارتی کار می‌کردند و گرما را از هوای محیط استخراج و گاز متراکم حاصله را برای راه انداختن پیستون یا موتور روتاری استفاده می‌کردند. وسایل نقلیه محرک با نیتروژن مایع به‌صورت تجاری استفاده‌نشده‌اند. یکی از این وسایل هوای مایع (Liquid Air) بود که در سال 1902 نشان داده شد.

 

 یک لوکوموتیو بدون آتش، نوعی لوکوموتیو است که از موتورهای رفت و برگشتی استفاده می‌کند که از هوای فشرده یا بخار تغذیه می‌کند و در ورودی‌ها از منبعی خارجی تغذیه می‌شود. نسبت به لوکوموتیوهای بخار قدیمی، این لوکوموتیوها مزیت‌هایی مانند هزینه کم به ازای هر واحد، تمیز بودن و کاهش احتمال آتش‌سوزی یا انفجار بویلر را دارند.