تمام موتورهای جت که توربین دارند، نوع پیشرفته تری از همان موتورهای توریبن گازی هستند که در زمان های دورتر استفاده می شده است. از موتورهای توربین گازی بیشتر برای تولید برق نه تولید نیروی رانش استفاده می شود. موتورهای جت کلا بر پایه ی موارد زیر کار می کنند: هوا از مدخل وارد موتور جت شده و سپس با چرخاندن توربین نیروی لازم را برای مکش هوا برای سیکل بعدی آماده کرده و خود از مخرج خارج می شود.
جاذبه مصنوعی شتابی است که از کاربرد یک نیرو حاصل میشود. در مبحث پروازهای فضایی، جاذبه مصنوعی ممکن است بتواند اثرات سلامتی بیوزنی طولانی را تسکین دهد. فضانوردان مرتبا شتابهای متناوبی که توسط نیروی موتور موشک ایجاد میشود را تجربه میکنند. بااینوجود، واژه جاذبه مصنوعی معمولا به نیروی طبیعی پایدار که توسط ساختار محکمی در حرکت دایروی تامین میشود، دلالت دارد. کاربردهای عملی فضای بیرونی برای انسانها هنوز ساخته نشده است و اصولا به دلیل اندازه بزرگ سفینههای فضایی و نیاز آنها به شتاب جانب مرکز مفید در قیاس با g کوچک است.
سيكل توربينهاي گازي موتورهاي هواپيما شبيه به توربينهاي گازي صنعتي مي باشد بجز اينكه قبل از ورود هوا به كمپرسور از يك ديفيوزر و بعداز توربين از يك نازي براي بالا بردن سرعت گازهاي خروجي و حركت هواپيما به سمت جلو استفاده مي كنند . اين گازهاي پرسرعت بر هواي خارج از موتور نيرويي وارد مي كنند كه طبق قانون سوم نيوتن نيروي عكس العمل آن سبب حركت هواپيما به سمت جلو مي شود .
موتور سیکلی متغیر (VCE) موتوری است که برای کار مناسب تحت شرایط پروازی ترکیبی، مانند مادون صوت، صوت و مافوق صوتی، طراحی شده است. نسل بعدی جابجایی فراصوتی (SST) ممکن است به برخی از شکلهای VCE نیاز داشته باشد.