جاذبه مصنوعی

   جاذبه مصنوعی شتابی است که از کاربرد یک نیرو حاصل می‌شود. در مبحث پروازهای فضایی، جاذبه مصنوعی ممکن است بتواند اثرات سلامتی بی‌وزنی طولانی را تسکین دهد. فضانوردان مرتبا شتاب‌های متناوبی که توسط نیروی موتور موشک ایجاد می‌شود را تجربه می‌کنند. بااین‌وجود، واژه جاذبه مصنوعی معمولا به نیروی طبیعی پایدار که توسط ساختار محکمی در حرکت دایروی تامین می‌شود، دلالت دارد. کاربردهای عملی فضای بیرونی برای انسان‌ها هنوز ساخته نشده است و اصولا به دلیل اندازه بزرگ سفینه‌های فضایی و نیاز آن‌ها به شتاب جانب مرکز مفید در قیاس با g کوچک است.

 

  • روش‌های تولید جاذبه مصنوعی

   به چند روش می‌توان جاذبه مصنوعی را ایجاد کرد:

  • چرخش

   یک سفینه فضایی دوار می‌تواند احساس اینرسی بر پوسته درونی خود را تولید کند. دستگاه‌های دوار در حال چرخش هر شی‌ داخل سفینه فضایی را به سمت پوسته می‌راند، بنابراین مانند یک جاذبه ظاهری عمل می‌کند که به سمت بیرون کشیده می شود. غالبا به این جاذبه، نیروی گریز از مرکز اطلاق می‌شود؛ این کشش در حقیقت تجلی اینرسی اشیا داخل سفینه است که منجر به حرکت در خط صاف می‌شود. پوسته سفینه فضایی نیروی جانب مرکز مورد نیاز برای حرکت اشیا در یک دایره را تامین می‌کند. بنابراین جاذبه احساس شده توسط اشیا به بیان ساده، نیروی واکنش اشیا بر پوسته است که به نیروی پوسته بر اشیا بر اساس قانون نیوتن واکنش نشان می‌دهد.

  • شتاب خطی

   شتاب خطی حتی در سطح کم، می‌تواند نیرویg کافی را تولید کند. به یک سفینه فضایی تحت شتاب ثابت در خط مستقیم، جاذبه کششی ظاهری در خلاف جهت شتاب اعمال می‌شود. این کشش که می‌تواند باعث سقوط اشیا به سمت پوسته شود، در واقع تجلی اینرسی اشیا داخل سفینه است که بر اساس قانون نیوتن است. برخلاف جاذبه ظاهری دوران، شتاب خطی ظاهری از میدان جاذبه می‌دهد که اولا در سراسر سفینه فضایی یکنواخت بوده و ثانیا بدون مشکل نیروی ساختگی اضافی است.

   برخی از موشک‌های واکنش شیمیایی، حداقل بصورت موقت می‌توانند شتاب کافی برای غلبه بر جاذبه زمین را تامین کنند از این رو شتاب خطی برای رقابت کردن با نیرویg زمین تامین می گردد. اما به دلیل اینکه این موشک‌ها، این شتاب را با بیرون انداختن جرم واکنشی تامین می‌کنند، موقتی بوده و تا زمانی که سوخت محدود موشک استفاده می‌شود، وجود دارد.

   بااین‌وجود، شتاب خطی ثابت علاوه بر تولید جاذبه مصنوعی، می‌تواند به‌صورت تئوری، پرواز نسبتا کوتاه پیرامون سیستم خورشیدی را تامین کند.

  • مغناطیس

   اثری مشابه به جاذبه توسط دیامغناطیس تولید می‌شود. این امر نیازمند میدان‌های مغناطیسی بسیار قوی است. چنین دستگاه‌هایی قادرند که حتی یک موش را معلق کنند. مغناطیس‌های بسیار قدرتمند نیازمند سرمازاهای گران‌قیمت برای نگه‌داشتن ابررساناها هستند و علاوه بر این نیاز به چندین مگاوات توان دارند.

اطلاعات تکميلي