موتور سیکل متغیر (Variable cycle engine)

   موتور سیکلی متغیر (VCE) موتوری است که برای کار مناسب تحت شرایط پروازی ترکیبی، مانند مادون صوت، صوت و مافوق صوتی، طراحی شده است. نسل بعدی جابجایی فراصوتی (SST) ممکن است به برخی از شکل‌های VCE نیاز داشته باشد. موتورهای SST در سرعت‌های مافوق صوتی نیاز به پیشرانه مشخص زیاد دارند (پیشرانه برآیند/جریان هوایی) تا دراگ هواپیما کاهش پیدا کند. متأسفانه این امر موجب سرعت جت زیاد نه تنها در جریان مافوق صوتی حتی در موقع بلند شدن هواپیما می‌شود که باعث تولید سروصدا می‌شود.

   یک موتور با رانش مشخص، طبق تعریف زیر دارای سرعت جت زیادی خواهد بود.

Fn=m..(Vife-Va)

که:

m.=dm/dt = نرخ دبی ورودی

Vife = سرعت جت کاملاً گسترش‌یافته

Va = سرعت پرواز هواپیما

بنابراین اگر برای سرعت پرواز صفر، رانش مستقیماً با سرعت جت متناسب است.

کاربردها

   از مواردی که می‌توان در آن از VCE بهره برد، هواپیماهای جنگنده هستند. طراحان معمولاً باید توافقی بر رانش مشخص موتور انجام دهند. اگر آن‌ها رانش مشخص زیاد را انتخاب کمد، مصرف سوخت مشخص بازگرمایش (SFC) بسیار مناسب است، اما SFC خشک، ضعیف است. رانش مشخصه زیاد دلالت بر نسبت فشار فن زیاد دارد که در پودر خشک، یک دمای نازل زیاد نشان می‌دهد. متعاقباً، افزایش رانش در بازگرمایش نسبتاً کم است.

   عکس مطلب برای یک موتور رانش مشخصه کم نیز درست است که دارای SFC ضعیف، SFC خشک خوب و افزایش رانش در بازگرمایش خوب است.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: حمل و نقل هوایی