هواپیمای الکتریکی شخصی بدون نیاز به فرودگاه!

   در عرصه رقابت هاوربردها و ماشین‌های پرنده، شرکت دیگری در زمینه هواپیماهایی که به صورت عمودی بلند می‌شوند (Vertical take-off) پا به عرصه این رقابت گذاشته است. این هواپیما که با نام لیلیوم (Lilium) معرفی شده است، قادر به اوج گرفتن در سرعت 400 کیلومتر بر ساعت (250 مایل بر ساعت) است. از مشخصه‌های دیگر این هواپیما می‌توان به حد پرواز 10000 پایی، محدوده 500 کیلومتری (310 مایل) و بلند شدن مانند هلیکوپتر اشاره کرد که همه این موارد با استفاده از توان باتری انجام می‌شوند.

   لیلیوم (Lilium) مانند هواپیماهای عادی بال دارد و پرواز می‌کند، ولی take-off این هواپیما با چرخاندن فن‌های موتور، شبیه به هلیکوپتر است که بسیار شبیه به طرح DARPA VTOL X-Plane است. این هواپیما قادر به بلند شدن از زمین در فضایی به کوچکی 50*50 فوت است. مخترعان قصد دارند این هواپیما را به عنوان یک هواپیمای ورزشی سبک (Light Sport Aircraft (LSA)) تائید کنند. این به این معنی است که خلبان‌های آموزش دیده به میزان حداقل 20 ساعت قادرند در شرایط جوی مناسب با این هواپیما پرواز کنند.

   هدف نهایی سازندگان، تأییدیه بلند شدن از زمین به صورت عمودی است که می‌توان به صورت کامل توسط کامپیوتر به جای خلبان هدایت شود. هواپیمای لیلیوم دارای کنترل‌کننده‌های جوی استیک (joystick) و یک صفحه نمایش، پنجره‌های وسیع (panoramic)، چرخ فرود جمع شدنی و سیستم شارژ مجدد است که می‌تواند به برق عادی متصل شود. مرهون به داشتن موتورهای کانالی (ducted engines)، این هواپیماها نسبت به هلیکوپتر هنگام بلند شدن از زمین و فرود، بسیار بی‌سروصدا تر هستند.

   برنامه اصلی سازندگان هواپیمای لیلیوم، گرفتن تأییدیه برای بلند شدن عمودی از زمین است که در صورت گرفتن این تأییدیه، موفقیت بزرگی برای سازندگان خواهد بود. دلیل این امر، وجود رقبای اندک در این زمینه (بلند شدن عمودی از زمین) است.

   با این وجود، همان‌طور که در شکل ضمیمه شده مشاهده می‌کنیم، مخترعان، یک نمونه اولیه در نصف ابعاد واقعی را به پرواز درآورده‌اند و قصد دارند نمونه اصلی را در تابستان امسال راه‌اندازی کنند. در فیبم ضمیمه شده، شکل خاص هواپیمای لیلیوم نشان داده شده است.

 

اطلاعات تکميلي

هواپیمای الکتریکی شخصی بدون نیاز به فرودگاه!